KRAJ – Liberecký kraj chystá od ledna úpravy v tarifech veřejné dopravy. Cestující v systému IDOL si za regionální jízdenky o něco připlatí, přibližně o pět procent. Ceny ročních síťových jízdenek ale kraj ponechá beze změny. Spolu s novým tarifem se navíc rozšíří nabídka jízdenek i možnosti jejich pořízení, například formou měsíčních plateb.
Krajští radní už návrh tarifu pro období platnosti od 1. ledna 2026 odsouhlasili. „Změny kraj připravil s ohledem na ekonomickou situaci i potřeby cestujících. Nechceme přistupovat ke skokovému zdražování, proto je navržené navýšení spíše kosmetické. Současně jsme se rozhodli nezvyšovat cenu ročních síťovek, protože chceme, aby pro lidi zůstaly výhodné a dostupné,“ uvedl Edvard Kožušník, statutární náměstek hejtmana pro resort hospodářského a strategického rozvoje.
Staňte se členy FB skupiny Život v Libereckém kraji a žádná zpráva z kraje vám neunikne. Sledujte nás na síti X, kde pro vás připravujeme plejádu pestrých zpráv.
Co se týče změn, jedná se podle vyjádření kraje zejména o reakci na kumulovanou inflaci od poslední změny tarifu, která se uskutečnila k 1. lednu 2024. „V letošním roce k žádnému zdražení nedošlo. Nyní kraj navrhuje mírné plošné navýšení cen regionálních jízdenek, zatímco roční síťové jízdenky zůstávají cenově nezměněné,“ uvedl tiskový mluvčí kraje Filip Trdla.
Systém se po covidu vrací do normálu
Jejich dostupnost Liberecký kraj považuje za důležitý nástroj podpory pravidelného cestování. „Výnosnost systému IDOL zůstává stabilní a meziročně mírně roste. Za první pololetí 2025 se oproti stejnému období předchozího roku zvýšil počet cestujících o 0,85 % a výnosy z jízdného vzrostly o 2,9 %. Systém se tak po pandemii COVID-19 postupně vrací do normálu, zejména v okolí větších měst,“ doplnil Otto Pospíšil, jednatel společnosti KORID LK.
Kromě samotného navýšení cen kraj ve spolupráci s KORID LK připravuje několik dalších novinek. Cestující by nově mohli získat roční síťovou jízdenku i formou pravidelných měsíčních plateb bez nutnosti využití externího úvěru. „Tento model má pomoci zejména těm, kteří si nemohou dovolit jednorázovou platbu ve výši deset tisíc korun, případně pět tisíc korun pro zlevněnou variantu,“ sdělil statutární náměstek Kožušník.
Myslí i na turisty a válečné veterány
Nově bude do nabídky zařazena také 72hodinová síťová jízdenka vhodná například pro turisty. „Rozšíří se také okruh osob, které budou moci využívat zvýhodněnou jízdenku v cenové hladině „70+“ – nově do něj budou patřit také váleční veteráni,“ dodal Trdla s tím, že součástí změn bude i úprava výše pokut za jízdu bez platného jízdního dokladu až na zákonný limit 2,5 tisíce korun.
Liberecký kraj zároveň pokračuje v tarifní spolupráci se sousedními regiony. S Ústeckým krajem se chystá propojení IDOL a DÚK v relacích Nový Bor – Rumburk a Česká Lípa – Litoměřice. Změny vstoupí v platnost od celostátních změn jízdních řádů k 14. prosinci 2025. Úprava se týká i mezinárodního jízdného EURO‑NISA‑Ticket, kde se cena zvýší o 1 až 2 eura v závislosti na konkrétní variantě. „Cílem navržených změn je udržet veřejnou dopravu dostupnou, stabilní a dlouhodobě udržitelnou. Kraj proto připravuje také systém pravidelné valorizace jízdného v návaznosti na inflaci, který by měl přispět k předvídatelnějšímu vývoji cen v příštích letech,“ dodal tiskový mluvčí Libereckého kraje Filip Trdla.
