„Plzeň se jako čtvrté největší město v republice neobejde bez velkých strategických investic. Ať už se jedná o stavby technického nebo jiného rázu, je pro nás zcela zásadní spolufinancování takových projektů z evropských dotací. Integrované územní investice proto vnímám jako nástroj, který je z pohledu regionálního rozvoje zcela nepostradatelný, a to nejen pro město Plzeň, ale pro celou Plzeňskou aglomeraci,“ říká předseda Řídicího výboru ITI Plzeňské aglomerace a primátor města Plzně Roman Zarzycký.
Integrované územní investice (ITI – Integrované Teritoriální Investice) přináší evropské dotace z šesti operačních programů (OP). V průběhu tohoto roku byly Plzeňské aglomeraci postupně schvalovány ze strany jednotlivých Řídicích orgánů operačních programů tzv. programové rámce Integrované územní strategie Plzeňské aglomerace, které stvrzují rezervovanou alokaci na předem vybrané strategické projekty. Nejširším OP, který vyčlenil pro Plzeňskou aglomeraci alokaci ve výši 1,531 miliardy korun, je Integrovaný regionální operační program (IROP). V rámci něj budou v území podporovány projekty zaměřené na zelenou infrastrukturu, vzdělávání, sociální infrastrukturu, kulturu a cestovní ruch či dopravu.
Mohlo by vás zajímat
V rámci OP Doprava (OP Doprava) činí alokace pro Plzeňskou aglomeraci celkem 1,476 miliardy korun určených na strategické dopravní projekty, jako je výstavba tramvajových a trolejbusových tratí. Operační program Jan Ámos Komenský (OP JAK) přinese do území Plzeňské aglomerace finanční prostředky ve výši 375,8 milionů korun na rozvoj a posilování výzkumných a inovačních kapacit či zavádění pokročilých technologií v oblasti výzkumu a vývoje.
Programový rámec pro operačního programu životní prostředí (OP ŽP) je už schválený a čeká se již na závěrečný podpis. Město Plzeň má pro nadcházející období připraveno zhruba pět desítek záměrů. Patří mezi ně například výstavba nové mateřské školy v Plzni-Újezdě, nákup nových velkokapacitních tramvají, doplnění přechodů pro chodce v křižovatce U Jána, vybudování lávky přes Rokycanskou ulici, realizace sběrných dvorů a separačních bodů, elektrifikace linek MHD nebo stavba nové tramvajové trati na Vinice.
To, že Integrované územní investice přispívají k rozvoji území a zohledňují jeho potřeby, dokládá také projektový záměr výstavby Parku Cihelna, jenž plánuje v současném programovém období s podporou realizovat město Blovice. „Tento projekt se vyznačuje mnoha synergickými vazbami nejen na již realizované akce v rámci města Blovice, ale i na další plánované záměry regionálního významu,“ vysvětluje starosta města Blovice Robert Zelenka. Park Cihelna vznikne v prostoru bývalé cihelny a navazujících těžebních prostorů. Jde o tzv. brownfield, který leží naproti blovickému nádraží, a přímo tak navazuje na infrastrukturu dané lokality (pěší, železniční, silniční i cyklistické trasy) včetně přestupního terminálu, který byl v rámci ITI podpořen v minulém programovém období. Souběžně realizovanými akcemi bude přeložení páteřní cyklotrasy č. 31 (9) a zdvojkolejnění železniční trati Plzeň – Nepomuk, jehož investorem je Správa železnic.

