„Kvůli pomalejšímu náběhu elektromobility v Evropě pro to nyní není důvod,“ v prohlášení pro tisk to uvedl předseda představenstva koncernu Volkswagen Oliver Blume. V pondělí o tom jednal s premiérem Petrem Fialou a ministrem průmyslu Jozefem Síkelou. Premiér Petr Fiala nedávno řekl, že čas, po který může Česko jednat s automobilkou Volkswagen o umístění továrny, se blíží ke konci.
Výstavba gigafactory na baterie pro elektromobily patří podle premiéra Petra Fialy dál mezi priority vlády. Podle Síkely jedná Česká republika s pěti potenciálními investory na výstavbu továrny na baterie do elektromobilů na svém území. „Vzhledem k situaci na trhu včetně pomalejšího náběhu trhu s elektromobily v Evropě prozatím neexistují obchodní důvody, proč rozhodnout o dalších lokalitách v Evropě. Zároveň už koncern Volkswagen a PowerCo tři místa pro výrobu bateriových článků vybraly: Salzgitter (Německo), Valencie (Španělsko) a St. Thomas (Kanada). Tyto tři závody mají výrobní potenciál až 200 GWh ročně,“ uveádí ve svém prohlášení předseda představenstva koncernu Volkswagen Oliver Blume.
Mohlo by vás zajímat
Předseda představenstva Škody Auto Klaus Zellmer uvedl, že z obchodního pohledu nyní nelze o další továrně rozhodnout. „Jsme odhodláni pomáhat s transformací automobilového průmyslu. Budoucnost společnosti Škoda Auto je elektrická a my jsme se zavázali do roku 2027 investovat 5,6 miliardy eur do elektromobility a 700 milionů eur do digitalizace.“ Vedle pokračování výroby elektromobilu Enyaq v Mladé Boleslavi bude v ČR Škoda Auto vyrábět rovněž nové velké elektrické rodinné SUV na bázi studie Vision 7S.
Kraj se ptá vlády: Co bude s letištěm Líně?
Co bude dál s letištěm Líně? To je otázka, jejíž zodpovězení očekává od vlády Plzeňský kraj. Volkswagen totiž oznámil, že o gigafactory na baterie do elektroaut nebude rozhodovat dříve než v roce 2025. Kraj chce od vlády nové usnesení o tom, co bude se záložním armádním letištěm v Líních. Podle původního měl v místě vzniknout strategický podnikatelský park s gigafactory Volkswagenu. Teď se jednání o případném investorovi pro Líně vracejí na začátek.
Kraj chce vědět, jestli bude místo ležet ladem, nebo bude vláda hledat nového investora a jednat o tom s ním a obcemi, nebo jestli letiště dostane k dispozici armáda. Od případného investora by kraj chtěl příslib podpory regionu.
Petice občanů: Nechceme likvidaci letiště
Proti výstavbě Gigafactory vznikla petice podepsaná tisícovkami lidí: „My níže podepsaní žádáme okamžité zastavení realizace projektu plánované továrny na baterie koncernu Volkswagen známé jako GIGAFAKTORY nebo jakéhokoli jiného projektu, který by byl spojený s likvidací letiště Líně. Zároveň nesouhlasíme s přesunutím nebo likvidací Letecké záchranné služby v ČR v současnosti provozované Armádou České republiky na letišti Líně a žádáme její zachování.“

