PRAHA – Škvára, která vznikne spalováním směsného komunálního odpadu, by se v budoucnu mohla stát náhradou nedostatkového štěrku při stavbě silnic, dálnic nebo parkovišť. Pražské služby už v areálu malešické spalovny zahájily její důkladné testování a budují z ní experimentální parkoviště. Podobným způsobem se už tento odpad využívá například v Dánsku, Nizozemí, Belgii nebo ve Finsku.
Zatímco štěrková drť v Česku postupně dochází, protože staré kamenolomy zavírají a nové prakticky nevznikají, škváry je dostatek. Z přibližně 200 kilogramů směsného odpadu, které vyhodí dospělý občan každý rok do popelnice, jí po zpracování vznikne zhruba 40 – 50 kilogramů. Prozatím se vyvážela na skládky, kde slouží k oddělování a zpevňování jednotlivých vrstev uloženého odpadu. Skládkování neupraveného odpadu by ale v České republice mělo do roku 2030 skončit a škvára by tak ztratila své jediné využití. Pražské služby se proto ve spolupráci s ČVUT a Akademií věd ČR zabývají otázkou, zda má spalovenská struska šanci se uplatnit v jiných odvětvích. „V ZEVO Malešice jsme zahájili výstavbu parkoviště pro osobní auta. Na vozovkovou konstrukci je poprvé v ČR použitý materiál spalovenské strusky, vzniklé spálením směsného komunálního odpadu. Pro tyto účely jsme pokročilým systémem separace upravili celkem 700 tun škváry,“ říká mluvčí Pražských služeb Alexandr Komarnický. Před tím, než vůbec došlo k využití škváry jako stavebního materiálu, prošla důkladným testováním. To prokázalo enviromentální nezávadnost a vyloučilo rizika spojená s ekotoxicitou, nemůže tedy v žádném případě nijak ohrozit životní prostředí.
Staňte se členy FB skupiny Život v Praze a žádná zpráva vám neunikne. Sledujte nás na Twitteru, kde pro vás připravujeme plejádu pestrých zpráv.
Pokud se povrch parkoviště ze škváry osvědčí, povede to k úspoře veřejných financí a dalšímu naplňování principů cirkulární ekonomiky, kdy je s odpadem nakládáno jako s cenným zdrojem. „Chceme touto cestou dát jistý precedens tomu, aby se podle námi navrženého vzoru mohla využívat všechna škvára, která vznikne ve spalovnách komunálního odpadu v ČR. Ročně jde o desetitisíce tun materiálu. Naší ambicí je o tom jednat například s těmi, kteří se zabývají výstavbou dopravní infrastruktury – s Ministerstvem dopravy, Ministerstvem životního prostředí, Ředitelstvím silnic a dálnic, správci komunikací či zástupci krajů, měst a obcí a ušetřit lidem dost peněz z veřejných rozpočtů,“ říká ekolog ZEVO Malešice Tomáš Baloch.
