Na vlakovou soupravu nasprejoval dva nápisy o velikosti několika metrů. Poškozením vlaku způsobil škodu ve výši 50 tisíc korun. To, že mu hrozí až roční trest odnětí svobody, ho nijak neodradilo.
Pomalované vlaky nejsou jen otázkou estetiky, ale hlavně finanční zátěží, kterou nesou zprvu dopravci, pak objednavatelé, a nakonec je různou formou, ať už na daních nebo v ceně jízdenek zaplatí samotní cestující.
Mohlo by vás zajímat
Za čisté vlaky
„Čisté vlaky zůstávají jednou z priorit,“ uvádí Jiří Ješeta, náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu. V rámci kampaně ‚Společně za čisté vlaky‘ se již podařilo odstranit graffiti ze 109 jednotek CityElefant. Zdůrazňuje přitom, že na některé jednotky se musely čistit už opakovaně.
Ochrana před graffiti
Kromě čištění ČD zavádějí také opatření pro snadnější odstraňování graffiti. Na první z jednotek CityElefant byl aplikován antigraffiti lak a další jednotky jsou v plánu. V srpnu se začne s aplikací antigraffiti fólií v designu Pražské integrované dopravy.
Psi a kamery
Vlaky se ČD nesnaží jen čistit. Aktivně střeží místa, kde k sprejerství dochází nejčastěji. Osvědčila se hlídka se psy, které už se podařilo zadržet sprejery při činu. Společně s objednavateli dopravy připravují i další opatření, jako je instalace kamerového systému. V plánu je lepší oplocení areálu odstavného nádraží Praha-Jih.
230 milionů!
Boj proti graffiti však není levný. Celkové náklady na tato opatření se vyšplhají až na částku cca 230 milionů korun, které z velké části zaplatí Středočeský kraj a Praha. „Jenom pro představu, za stejné peníze lze pořídit dvě zcela nové klimatizované nízkopodlažní soupravy,“ dodává Ješeta.
Každý může pomoct
Čisté vlaky jsou ve výsledku záležitostí nás všech. Nejenže chceme cestovat čistými vlaky, ale ve výsledku dotujeme „umění“ sprejerů z daní a ve výši cestovného. Všichni můžeme přispět mohou přispět tím, že nahlásí jakékoliv zpozorované poškozování vlaků. To by mohlo vést ke snížení nákladů na čištění vozidel a tím i na udržení ceny jízdného.
Systém odměn
Problém s graffiti na vlacích je celoevropský. Dopravci v některých zemích, jako je Německo, Španělsko či Francie, běžně využívají různé techniky k boji proti graffiti, včetně antigraffiti nátěrů a folií, ale také videokamer a bezpečnostních hlídek.
Kromě toho v mnoha zemích funguje systém odměn za informace vedoucí k dopadení vandalů. Tato opatření však také stojí značné finanční prostředky, a proto se i v Evropě se hledají efektivnější metody, jak se s tímto problémem vypořádat.
Výsledky jsou vidět
Zkušenosti našich cestujících dokládají, že snaha ČD o čisté vlaky se již začíná projevovat. Zatímco ještě v březnu byl téměř zázrak potkat alespoň jednu čistou jednotku, nyní jezdí většina vlaků v původních barvách. Ačkoliv je cesta za čistými vlaky dlouhá a náročná, první výsledky ukazují, že úsilí se vyplácí.

