Pro oblast Mnichovohradišťska je výsledek soutěže schválen, uzavření smlouvy však dočasně blokuje přezkum u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Současně se připravuje stejné výběrové řízení pro Benešovsko. Harmonogram počítá s tím, že nový poskytovatel na Mnichovohradišťsku vyjede do terénu od začátku letní sezony roku 2027 a po vysoutěžení dalších oblastí by mohl jednotný systém platit v celém kraji od jara 2028.
Změny míří na vyšší kvalitu i efektivitu. „Soutěž přináší nesporné výhody a benefity. Nový smluvní vztah je pro nás klíčový, zahrnuje hrazení výkonů podle skutečně ujetých kilometrů a spotřeby posypového materiálu, přikáže dodavatelům využívat moderní techniku, přináší vymahatelný sankční systém a nekompromisní kontroly plnění,“ uvedl Aleš Čermák, ředitel Krajské správy a údržby silnic.
Mohlo by vás zajímat
Trh s údržbou je podle kraje úzký, což se promítá i do počtu nabídek. „Oblast Mnichovohradišťska je délkou silniční sítě srovnatelná s menšími kraji a možnosti trhu jsou tu velmi omezené. Do soutěže se přihlásil jediný zájemce, jde o konsorcium pěti firem,“ řekl náměstek hejtmanky pro oblast silniční infrastruktury Josef Pátek. Zároveň dodal, že cílem je mít nový systém v celém regionu v běhu nejpozději od 1. dubna 2028.
Kraj zároveň potvrzuje důraz na hospodárnost. „Vždy se snažíme dodržovat hospodárnost zakázek. Ekonomická analýza potvrdila reálnost a přijatelnost nabídky i přes to, že je vyšší, protože odpovídá predikcím vývoje cen na trhu,“ doplnil Aleš Čermák.
Nové smlouvy nahradí zhruba dvacet let staré kontrakty, u nichž se obtížně vymáhala kvalita, a stanoví také povinné rychlé výjezdy k mimořádným událostem, silnější dohled a jasná pravidla účtování skutečně odvedené práce.

