Město 5. prosince informovalo: „Zhotovitel dodržel termín dokončení, který byl 8. 12. 2025.“ Oprava znamenala komplikace, protože ulice 1. máje spojuje Starou a Novou Zruč. Když se zavře, jezdí se úzkými uličkami, kde se auta obtížně vyhýbají. Tudy ale směly jenom autobusy a ti, kteří zde bydlí. Jakmile napadl sníh, bylo jasné, že objížďka přes Želivec bude pro všechny zkouškou trpělivosti.
Samotná stavba ale má svůj rytmus. Než se začne asfaltovat, musí být hotové přeložky sítí, upravené vpusti, připravený podklad. Jak uvádí Středočeský kraj v popisu této zakázky, její součástí byla i „výměna stávajících krajníků za betonové obruby, úprava uličních vpustí a výšková úprava povrchových znaků ostatních inženýrských sítí.“
Mohlo by vás zajímat
U snížených obrub chodníků se také řešily hmatové prvky pro osoby se sníženou schopností orientace. Nejde tedy jenom o samotné odstranění kostek a nalití asfaltu, je to složitější. Pokud se v přípravách a během prací něco zdrží, případně nastane jiná komplikace, třeba napadne sníh, celý harmonogram se posouvá.
Pracuje se, dokud to jde
V plánování stavby hrají pochopitelně roli peníze a harmonogram veřejných zakázek. Kraj musí vyčerpat rozpočet v daném roce a objednané firmy dodělávají jednu akci za druhou. Podzim je proto časté „dokončovací okno“ pro takové práce v době, kdy se asfalt ještě dá položit, pokud je sucho a teploty neklesnou příliš nízko.
Opravy se proto často plánují i do pozdního podzimu nebo dokonce začátku zimy. Letos ale situaci zkomplikoval sníh v posledním listopadovém týdnu, ale bylo hotovo 5. prosince a otevření ulice 8. prosince podle původního plánu nakonec vyšlo.
Tříměsíční omezení dopravy nebylo příjemné a ukázalo se, jak moc záleží na včasném informování občanů o aktuální situaci a sjízdnosti objížděk. „Všem řidičům děkujeme za trpělivost a pochopení během uzavírky komunikace 1. máje,“ uvádí na svém facebookovém profilu město Zruč. Při rekonstrukcích se musí udělat maximum, aby nebyly zbytečně dlouhé a náročné pro místní obyvatele.

