Nové standardy se týkají jak stavebního řešení, tak technologií a každodenního provozu. Počítají s kamerovými systémy, závorami, bezhotovostními platbami, ukazateli obsazenosti i informačními panely s odjezdy vlaků a autobusů. Zkrátka s veškerým dostupným komfortem, který přijíždějícím řidičům usnadní zaparkování jejich vozu.
Samozřejmostí budou jasně vyznačená místa pro rodiny s dětmi, osoby se zdravotním postižením, motocykly i elektromobily. „Chceme, aby řidiči přijeli na parkoviště P+R, rychle se zorientovali a bez zbytečných komplikací pokračovali dál veřejnou dopravou. Jednotné standardy zajistí, že parkoviště budou přehledná, technicky spolehlivá a nabídnou stejný komfort bez ohledu na místo,“ říká radní pro veřejnou dopravu a mobilitu Petr Borecký.
Mohlo by vás zajímat
V hledáčku se ocitá i ekologie
Důraz se klade také na šetrnost k okolí. Každé nové parkoviště má pracovat s dešťovou vodou, zelení a zatravňovacími prvky, u větších parkovacích domů se počítá se zelenými střechami či fotovoltaikou. „Naším cílem je, aby všechna krajská P+R nabízela stejné kvalitní služby, byla intuitivní pro uživatele a technologicky připravená na další rozvoj,“ doplňuje náměstkyně ředitele Integrované dopravy Středočeského kraje Pavlína Velikovská.
Součástí standardů je i telematický systém, který propojí všechna parkoviště do jednoho dohledového centra. Kraj tak bude moci sledovat vytíženost, řešit provozní situace a do budoucna parkoviště napojit na aplikaci PID Lítačka. Už v roce 2026 má začít výstavba jedenácti nových P+R parkovišť na celém území kraje od Úval a Kolína až po Sedlec. Ty do roku 2030 nabídnou přes 3 400 míst. Největší má být sedlecké s plánovanou kapacitou přes 800 stání.

