V letošní hlavní plavební sezóně Povodí Moravy zaznamenalo na plavebních komorách celkem 38 751 proplutí lodí a v součtu komory proplavily 181 546 osob. Ve srovnání s loňským rokem se jedná přibližně o 100 proplutí a 3 000 osob více než v sezóně 2022. Počet proplutí lodí a počet osob na palubě každé lodi se eviduje na každé plavební komoře, uvedený počet je tak součtem údajů ze všech plavebních komor. Těmi nejvytíženějšími byly komory Veselí nad Moravou, Vnorovy I, Vnorovy II a Petrov, kterými proplulo více než 4 000 lodí s více než 19 000 osobami.
Vysoké množství lodí na Baťově kanálu vyžaduje zvýšené náklady na provoz, opravy a údržbu do vodní cesty. Do dubna příštího roku Povodí Moravy dokončí rozsáhlou modernizaci rejd plavebních komor na Baťově kanálu. Ta probíhá od roku 2021. „Na většině plavebních komor jsme v uplynulých dvou letech postavili zcela nová vyčkávací stání. Do začátku hlavní plavební sezóny se modernizace rejd dočkají poslední dvě plavební komory – Spytihněv a Babice. Modernizované rejdy návštěvníkům Baťova kanálu poskytnou dostatek prostoru pro bezpečný vjezd i výjezd z plavební komory. Plavba bude komfortnější, plynulejší a především bezpečnější,“ vysvětluje generální ředitel Povodí Moravy Václav Gargulák. Na těchto dvou komorách zahájilo Povodí Moravy práce letos v říjnu. Celkové náklady na modernizaci rejd jedenácti plavebních komor jsou 61 milionů korun.
Mohlo by vás zajímat
V říjnu se zahájila generální oprava plavebních komor ve Spytihněvi a Veselí nad Moravou. Práce budou rozděleny do dvou let tak, aby od začátku května do konce září mohla probíhat plavba bez omezení. Do konce dubna 2024 projde kompletní opravou plavební komora ve Spytihněvi. Opravu plavební komory ve Veselí nad Moravou zahájí vodohospodáři v příštím roce v říjnu. „Předejdeme tím možným poruchám na zařízení více než osmdesát let starých plavebních komor, kvůli kterým by musela být omezována či dokonce zastavována plavba,“ upozorňuje Gargulák. Práce vyjdou celkem na 47 milionů korun.

