Doba, kdy jste museli běžet na úřad kvůli každé maličkosti, je naštěstí už pryč. Zákon č. 12/2020 Sb., o právu na digitální služby, přinesl do veřejné správy zásadní změnu. Každá fyzická i právnická osoba má právo komunikovat s úřady digitálně. Pro úřady to znamená povinnost takové služby lidem nabídnout. „Na úrovni měst a obcí se stává prostředkem pro poskytování těchto služeb tzv. portál občana, který má již v provozu i Město Votice. Portál občana Města Votice je online platforma umožňující občanům komunikovat s úřadem a využívat elektronické služby,“ uvádí oficiální web města.
O co jde? Portál občana je bezpečné a personalizované místo, kam máte přístup výhradně vy jako konkrétní uživatel, když se přihlásíte přes Identitu občana. Tím se zajistí ochrana vašich osobních dat, aby vám je nikdo neukradl. Zároveň jde o jednoduché ověření totožnosti, že jste to skutečně vy. Co Portál občana Votic umí? Můžete podávat žádosti online, spravovat je, rozpracovat si je a vracet se k nim později. Údaje jako jméno, adresa i datum narození se automaticky vyplní z digitální identity a doplní samy. Před odesláním žádosti systém zkontroluje povinná pole a tím minimalizujete chyby.
Mohlo by vás zajímat
Velmi praktickou funkcí je správa poplatků za komunální odpad, psy nebo třeba pronájmy. Portál zobrazuje, co musíte urychleně zaplatit. Vygeneruje i QR kód pro pohodlnou platbu. Pokud nezaplatíte, přijde vám notifikace e-mailem. Můžete také uhradit poplatky za někoho jiného, třeba člena rodiny. V současnosti pomocí portálu můžete na úřad poslat několik žádostí a využít různé možnosti platby. Služby se budou postupně rozšiřovat, ale už nyní je úřad dostupný kdykoliv, ať už z domova, z kanceláře nebo z mobilu na cestách.


