FOTO: Budou lidé při čekání na vlak mrznout? Čeští architekti chtěli odbavovací halu ponechat

Odbavovací hala v návrhu českých architektů zůstala zachována. / Zdroj: re:architekti

PRAHA – Bouřlivé diskuse vzbudilo mezi Pražany představení nové podoby Hlavního nádraží. Lidé se nejvíc bojí, že jim po zbourání obvodových zdí stávající haly bude při čekání na vlak zima. Tým českých architektů, který se v soutěži probojoval až do finále a nakonec se svým návrhem skončil na třetím místě, ale k proměně nádraží přistoupil úplně jinak.

Na rozdíl od dánských architektů odmítli odborníci ze studia re:architekti, kteří na svém soutěžním návrhu spolupracovali i s italskými studii baukuh a YellowOffice, současnou odbavovací halu ze 70. let zbourat. „Dlouhodobě se zabýváme projekty konverze a revitalizace historických budov, kde je nutné jasně popsat kvality historické stavby a pak na ně citlivě navázat,“ uvádí Ondřej Synek z ateliéru re:architekti. „V případě nové odbavovací haly vidíme neopakovatelnou kvalitu v její velkorysosti, lapidárnosti a skvělé kvalitě detailů. Proto jsme se rozhodli ji bez velkých zásahů zachovat a zapojit do nového řešení celku nádraží, což hala ve své robustnosti a jednoduchosti snadno umožňuje,” dodává k návrhu.

Staňte se členy FB skupiny Život v Praze a žádná zpráva vám neunikne. Sledujte nás na Twitteru, kde pro vás připravujeme plejádu pestrých zpráv.

Návrh českých architektů proto odbavovací halu přístupnou z Vrchlického sadů ponechal. Přidal k ní zastřešení, které připomíná klenutou střechu nad nástupišti. Upravil ovšem prostor uvnitř haly samotné a rozšířil možnosti, které nádraží může lidem poskytnout v horní části v blízkosti Fantovy budovy. Zde by podle architektů mohlo vzniknout například kluziště či prostor pro vánoční trhy. Téměř beze změny ale v českém návrhu na revitalizaci nádraží zůstaly Vrchlického sady, včetně přístupových cest k samotné budově nádraží.

Podívejte se, jak možnou revitalizaci hlavního nádraží pojali čeští architekti:

Vrchlického sady by v představách českých architektů výraznou změnou neprošly. / Zdroj: re:architekti
Výrazným prvkem návrhu je klenuté zastřešení další části haly. / Zdroj: re:architekti
V horní části nádraží vidí architekti prostor třeba pro kluziště nebo vánoční trhy. / Zdroj: re:architekti
Kreslená perspektiva podoby nádraží z pohledu českých architektů naznačuje začlenění nové podoby nádraží do pražských ulic. / Zdroj: re:architekti