Vědecky podložený zdravotní přínos borůvek a 2 varování navrch!

Lesní borůvky, ty malé, šťavnaté a chutné plody připomínající fialovo černé hrášky jsou vynikajícím zdrojem vitamínu C, který pomáhá chránit buňky před poškozením. Ale to už asi víte. Možná vás překvapí, že záleží i na barvě. Čím jsou tmavší, tím i bohatší na antioxidanty a další léčivé živiny.  O zdravotních přínosech borůvek se už toho napsalo hodně. Které z nich jsou vědecky podložené?

Dobré na infekce močového měchýře

Podle studie v časopise Journal of Agricultural and Food Chemistry borůvky stejně jako brusinky, obsahují speciální sloučeniny, které brání množení bakterií a jejich připojování ke stěně močového měchýře. Poprat se dokážou zejména s baktérií  E. coli, klíčovým podněcovatelem mnoha infekcí močových cest. Pokud nemilujete brusinkovou šťávu, zkuste jíst preventivně borůvky.

Boj s rakovinou

Přemýšleli jste někdy, jak přišly borůvky ke své modré barvě? Je to tím, že jsou bohaté na antokyany, což je typ antioxidantu, který některé studie považují za protinádorový.  Ověřeno už bylo, že antokyaniny byly laboratorně schopny zastavit růst buněk rakoviny prostaty a jater u myší.

Chrání vaše srdce

Podle výzkumu publikovaném v časopise American Journal of Clinical Nutrition už jeden šálek borůvek denně může snížit riziko onemocnění srdce až o 15%. Už ale dřívější studie z roku 2013 z Harvard School of Public Health uvádí, že tři nebo více porce borůvek týdně může snížit riziko infarktu u žen až o třetinu. Vědci také zaznamenali schopnost antokyanů rozšiřovat tepny a působit proti hromadění plaků.

Posilují mozek

Dalšími významnými antioxidanty nalezenými v borůvkách jsou flavonoidy. Některé výzkumy naznačují, že tyto sloučeniny mohou zlepšit učení a poznávací schopnosti. Studie v Annals of Neurology ve svém závěru uvádí, že ženy s nejvyšším příjmem borůvek oddálily kognitivní pokles až o 2,5 roku.

Podporují lepší trávení

Studie v Journal of Agricultural and Food Chemistry došla k výsledkům, že u mužů, kteří konzumovali každý den po dobu šesti týdnů borůvkový nápoj z lesních borůvek, došlo ke zvýšené koncentraci dvou druhů bakterií důležitých pro střevní zdraví.

Na závěr varovná upozornění!

Lidé užívající léky na ředění krve (warfarin) nebo trpící poruchami krve (hemofilií) by se měli borůvek vyvarovat. Jejich obsah vitamínu K se může v působení křížit s prostředky na ředěním krve a vést ke krevním sraženinám.

Co se poměrně málo ví, že borůvky mají vliv také na hladinu cukru v krvi. Pokud máte naplánovanou nějakou operaci, přestaňte jíst borůvky nejméně 2 týdny předem.  I když patří z mnoha důvodů k jedněm z nejzdravějších potravin, mohou nežádoucím způsobem ovlivnit hladinu glukózy v krvi během a po operaci.