Proč jsou důležité filtry v autě a kdy je čas na jejich výměnu?


Warning: Attempt to read property "post_excerpt" on null in /data/web/virtuals/3737/virtual/www/wp-content/themes/mh-magazine/includes/mh-custom-functions.php on line 392

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /data/web/virtuals/3737/virtual/www/wp-content/themes/mh-magazine/includes/mh-custom-functions.php on line 394

Warning: Attempt to read property "post_title" on null in /data/web/virtuals/3737/virtual/www/wp-content/themes/mh-magazine/includes/mh-custom-functions.php on line 394

Mezi nejdůležitější součástky každého automobilu patří olejová, vzduchový, palivový a kabinový (pylový filtr). Ukážeme si, jaká je jejich funkce a jak často je nutné je měnit.

Olejový filtr

Současně s každou výměnou motorového oleje byste si měli nechat vyměnit i olejový filtr. Dle výrobce a typu automobilu se uvádí interval cca. 10000 až 15000 km. To pro běžného řidiče znamená výměnu zhruba jednou za rok. Ale i sváteční řidiči, kteří se 10000 km ročně nepřiblíží by olej i filtr měli jednou ročně vyměnit.

Prodloužením intervalu výměny oleje a olejového filtru možná ušetříte pár stovek, ale z dlouhodobého hlediska si zaděláváte na problémy s motorem. Pravidelná výměna oleje a olejového filtru zajistí hladký chod motoru a jeho delší životnost.

Obrázky filtrů převzaty z automobilovedily24.cz

Vzduchový filtr

Pro hladký chod motoru, ale i spotřebu a životnost turba je důležitý stav vzduchového filtru. Ten který má za úkol pochytat nečistoty ještě před tím, než se vzduch nasaje do motoru. Jde např. o prach, pyly, hmyz a další drobné nečistoty. Vzduchový filtr je většinou umístěn v plastovém krytu (airboxu) v sacím potrubí spalovacího motoru a brání tak nečistotám cestu do spalovacího prostoru.

K výměně vzduchového filtru byste měli přistoupit 1x ročně, případně po 15 až 25 tisících km. Důležitější, než interval je však samotný stav filtru, proto ho občas nechte zkontrolovat. Při jízdě s dlouhodobě ucpaným filtrem může dojít ke zvýšenému podtlaku a vzduch může proudit i mimo filtr. Do spalovacího motoru se pak dostávají výše zmíněné nečistoty, které přispívají k rychlému opotřebení motoru.

Palivový filtr

U palivového filtru je velký rozdíl v tom, zda máte auto s benzínovým či dieslovým motorem. Benzínové motory obvykle mají velice dlouhé intervaly výměny. Někde kolem 5 až 6 let a některé automobilky tvrdí, že filtr nemusí být po celý život auta měněn. Tomu ale raději nevěřte, protože nikdy nevíte, co vlastně na pumpách tankujete. Nový filtr má lepší průchodnost a čerpadlo se méně namáhá.

U dieslového motoru je však filtr nutné měnit cca. každé dva roky, případně po 60 tisících km. Samozřejmě čím častější výměna, tím lépe pro váš motor. Ideální doba pro výměnu palivového filtru je na podzim, abyste předešli parafínování nafty. Na zanesení palivového filtru samozřejmě největší vliv kvalita tankované nafty, která ho dokáže nepěkně ucpat. Máte-li nové auto, určitě se vyplatí připlatit si za prémiové palivo. Pomůžete tím nejen palivovému filtru, ale celé palivové soustavě motoru a navíc snížíte spotřebu.

Kabinový filtr

Stav kabinového filtru sice neovlivňuje motor ani jízdní vlastnosti vozu, ale to určitě neznamená, že byste na jeho pravidelnou výměnu neměli dbát. Zanesený kabinový filtr, chcete-li pylový filtr může přinést zdravotní problémy jako je např. rýma, kašel či podrážděné oči. Jednou ročně ho tedy raději vyměňte. A nový filtr ocení také alergici během pylové sezóny.