Policisté na Vysočině kontrolovali koloběžkáře. Víte, co musí mít v povinné výbavě?

KRAJ VYSOČINA – Na silnicích Vysočiny hlídkovali v sobotu 17. září odpoledne policisté. Dopravně bezpečnostní akce byla zaměřena na koloběžkáře a cyklisty a kontrolu jejich povinné výbavy.

Lidí na koloběžkách v posledních letech výrazně přibylo, a to ve všech věkových kategoriích. Často se pohybují po chodníku, kde ohrožují chodce, nebo na koloběžce přejíždějí přes přechod, kde hrozí kolize s projíždějícími vozidly. Stává se, že koloběžkář náhle odbočí, aniž by dal znamení o změně směru jízdy a přesvědčil se, zda ho nepředjíždí řidič, který jede za ním.

Staňte se členy FB skupiny Život v kraji Vysočina a žádná zpráva vám neunikne. Sledujte nás na Twitteru, kde pro vás připravujeme plejádu pestrých zpráv

„S narůstajícím počtem koloběžek a elektrokoloběžek stoupá také počet dopravních nehod, které bývají ve většině případů spojené s vážným zraněním účastníků. Navíc někteří uživatelé koloběžek nerespektují zákon o provozu na pozemních komunikacích a často ani nevědí, jak se mají na koloběžce v silničním provozu správně chovat,“ uvedl vedoucí služby dopravní policie David Jirák.

Z hlediska provozu na pozemních komunikacích se koloběžka nebo elektrokoloběžka bere jako jízdní kolo. To v praxi znamená, že ten, kdo na nich jede, je cyklistou se všemi právy i povinnostmi.

A jak je to v případě koloběžky s pomocným motorkem?

Koloběžky s pomocným motorkem jsou schválené Ministerstvem dopravy ČR pro provoz na pozemních komunikacích ve smyslu vyhlášky 341/2014 Sb., přílohy 12. Tato vyhláška uvádí, že koloběžka s pomocným motorem nesmí mít vyšší výkon jak 1000 W a její maximální rychlost nesmí přesáhnout 25 km/h (s pomocí motoru). Taková koloběžka může do silničního provozu za stejných podmínek, jako když jezdíte na jízdním kole.

Do stejného legislativního rámce se může dostat i tzv. načipovaná elektrokoloběžka, která má deaktivovaný omezovač rychlosti nebo výkonu. U případné dopravní nehody lze znaleckým posudkem přezkoumat, zda elektrokoloběžka vyhovuje předepsaným předpisům. Stává se, že pojišťovna odmítne uhradit pojistné plnění, pokud na dopravní nehodě mělo účast vozidlo nezpůsobilé k provozu na pozemních komunikacích.

Pozor na to, kde jezdíte!

Cyklista, tedy i řidič koloběžky, se smí pohybovat ve zřízeném jízdním pruhu pro cyklisty, vyhrazeném jízdním pruhu pro cyklisty, stezce pro cyklisty, smíšené stezce pro chodce a cyklisty nebo na silnici při jejím pravém okraji. Nesmí jezdit po chodníku ani přejíždět silnici kolmo po vyznačeném přechodu pro chodce. Po chodníku se může pohybovat pouze dítě do 10 let. „Cyklista mladší 18 let je podle zákona o silničním provozu povinen za jízdy použít ochranou cyklistickou přílbu a mít ji nasazenou a řádně připevněnou na hlavě. Žádný řidič, tedy ani cyklista, nesmí řídit pod vlivem alkoholu či jiné návykové látky,“ doplnila policejní mluvčí Dana Čírtková.

Pokud cyklostezka navazuje přechodem pro chodce, musí jezdec koloběžku přes přechod jen vést a nesmí na ní jet. „Osoba jedoucí na koloběžce používá jen pravý jízdní pruh, levý jízdní pruh jen v případě nutnosti použití k objíždění, předjíždění, otáčení nebo odbočování. A nesmíme zapomenout i na důležité pravidlo „být viděn“. Kromě vybavení osvětlením by měli lidé jezdící na koloběžce pamatovat i na reflexní materiály a doplňky,“ dodala mluvčí.

Povinná výbava:

– volné konce řídítek musí být zaslepené, nejlépe gumovými rukojeťmi
– na rukojeti nesmí být ostré hrany – nebezpečí vážného poranění při nárazu na řídítka
– účinné na sobě nezávislé brzdy (přední a zadní)
– ochrana páčky brzdy proti poranění – musí mít oblý konec
– přední odrazka – bílá barva, umístění vpředu pod řídítky, může být kombinovaná s bílou přední svítilnou nebo blikačkou
– zadní odrazka – červená barva, může být kombinovaná se zadní červenou svítilnou nebo odrazovým materiálem obdobných vlastností, je možno použít i červené blikačky