Vysočinu čeká revoluce v cestování vlakem. Během léta zamíří do regionu další jednotky RegioPanter

Slavnostní předání nových jednotek proběhlo v Jihlavě. Foto: ČD

KRAJ VYSOČINA – České dráhy oficiálně předaly Vysočině dvě dvouvozové jednotky RegioPanter, které již od začátku května jezdí na tratích v regionu. Slavnostní akt proběhl v pátek 9. června za účasti ministra dopravy Martina Kupky, zástupců Českých drah i Kraje Vysočina.

„RegioPantery nabízejí vše, co od moderního cestování zákazníci žádají. Jsou nízkopodlažní, což usnadní cestování seniorům, rodinám s malými dětmi nebo handicapovaným. Cestující určitě ocení i ergonomicky tvarované sedačky s dostatkem místa pro nohy, klimatizaci a moderní audiovizuální informační systém,“ vyjmenoval náměstek generálního ředitele ČD Jiří Ješeta.

Staňte se členy FB skupiny Život v kraji Vysočina a žádná zpráva vám neunikne. Sledujte nás na Twitteru, kde pro vás připravujeme plejádu pestrých zpráv.

Elektrické jednotky RegioPanter řady 650.2, vyráběné společností Škoda Group, mají kapacitu 140 míst a jsou konstruovány pro rychlost 160 kilometrů v hodině. „Vlaky zároveň slouží jako mobilní kancelář ‚train office‘. Díky Wi-Fi připojení, elektrickým zásuvkám, USB portům nebo sklopným a rozkládacím stolkům lze čas na cestě využít například k práci, studiu, nebo třeba sledování filmů,“ doplnil Jiří Ješeta.

Jednotky RegioPanter nyní fungují na trati č. 250 mezi Havlíčkovým Brodem a Žďárem nad Sázavou a na trati č. 225 Havlíčkův Brod – Jihlava / Jihlava město. Další čtyři jednotky by měly do regionu dorazit během letních měsíců a jezdit budou nejen na zmíněných linkách, ale i mezi Havlíčkovým Brodem a Kolínem.

Kromě RegioPanterů už brzy vyjedou na tratě Vysočiny nové motorové jednotky RegioFox od společnosti PESA Bydgoszcz. Tyto vlaky jsou poháněny motory Rolls-Royce a mají tu výhodu, že kromě klasické nafty mohou jezdit i na biopalivo HVO. Po dodání těchto jednotek budou všechny elektrické a více jak 85 procent motorových vlaků v Kraji Vysočina vyměněny za moderní soupravy (RegioPanter, RegioFox, RegioSpider).

Výbava elektrických jednotek RegioPanter

• moderní světlý a přehledný klimatizovaný interiér s ergonomicky řešenými čalouněnými sedačkami;

• bezbariérový nástup s podlahou vozidla ve výši moderních nástupišť bez nutnosti překonávat schody, pro cestující na vozíku budou vybaveny plošinou pro překlenutí prostoru mezi nástupištěm a podlahou vozu, na zastávkách s nižšími nástupišti usnadní nástup dodatečný výsuvný schod;

• moderní bezpečné předsuvné dveře ovládané tlačítky, centrálně uzavírané a blokované již před rozjezdem vlaku, navíc pro nevidomé a slabozraké budou čelní dveře jednotky vybavené dálkovým ovládáním, obsluhovaným slepeckou vysílačkou, a akustickým majáčkem;

• prostorné bezbariérové WC přístupné také osobám na vozíku s uzavřeným systémem a vybavené sklopným stolem pro přebalování kojenců;

• doplňkové služby, jako jsou elektrické zásuvky pro napájení přenosné elektroniky cestujících, např. mobilní telefony, tablety atp. včetně USB portů, Wi-Fi, sklopné nebo rozkládací stolky podle rozmístění sedaček a zásuvky 230 V pro dobíjení baterií elektrických invalidních vozíků;

• dostatečně velké prostory pro umístění kočárků, jízdních kol a přepravu osob na invalidním vozíku;

• moderní audiovizuální informační systém poskytující informace o jízdě vlaku a zastávkách všem cestujícím včetně nevidomých, slabozrakých nebo neslyšících osob, pro nevidomé a slabozraké budou uvnitř soupravy k dispozici také informační štítky v Braillově písmu.

Základní parametry jednotek RegioPanter

• maximální rychlost 160 km/h;
• výkon 1320 kW;
• délka 52,9 m;
• počet míst k sezení 140;
• hmotnost obsazené soupravy 122 tun, hmotnost prázdné soupravy 105 tun;
• bezbariérovost (jednotky jsou nízkopodlažní);
• napájecí soustava 3 kV DC, 25 kV 50 Hz AC;
• vlakový zabezpečovací systém ETCS.

U slavnostního aktu nemohl chybět hejtman Kraje Vysočina Vítězslav Schrek. Foto: ČD