Rekonstrukce Baťova mrakodrapu je u konce, lešení půjde dolů

Foto: Zlínský kraj

ZLÍN – Dělníci dokončili rekonstrukci Baťova mrakodrapu, kvůli které kolem něj poprvé v historii vyrostlo lešení. Jeho demontáž potrvá nejdéle do konce března, terasa v 16. etáži se však návštěvníkům otevře už 1. února.

K rekonstrukci se přistoupilo na základě podrobného průzkumu, který zjistil oproti původnímu předpokladu horší stav cihelného obkladu z pásků. „Poškození budovy sice nebylo na první pohled vidět, ale za uplynulé roky bylo značné. Místy byla fasáda ve velmi špatném stavu a hrozilo její uvolnění. Opravu nebylo možné odkládat. Budova úřadu musí být bezpečná jak pro zaměstnance, tak pro návštěvníky a turisty, kteří sem přicházejí,“ prohlásil hejtman Zlínského kraje Radim Holiš.

Staňte se členy FB skupiny Život ve Zlínském kraji a žádná zpráva z kraje vám neunikne.  Sledujte nás na Twitteru, kde pro vás připravujeme plejádu pestrých zpráv.

Dělníci na budově postupně obnovili břízolitové omítky a poškozené cihelné pásky nahradili novými. Pracovali také na opravě hydroizolační vrstvy a výměně oplechování střešních konstrukcí. Došlo rovněž k revizi, revitalizaci a statickému zajištění konstrukce pojízdné lávky a opravě vlajkových stožárů na střeše, stejně jako nezbytné opravě vnějších částí oken a výměně parapetů.

V průběhu rekonstrukce vyrostlo vůbec poprvé v historii lešení kolem celé budovy 21. Vzhledem k jejím úctyhodným parametrům se lešení stavělo celkem tři měsíce a jeho výměra dosáhla téměř 20 tisíc metrů čtverečných. Celé vážilo 250 tun. Oprava byla rovněž specifická v tom, že všechny postupy musely být konzultovány a odsouhlaseny Národním památkovým ústavem v Kroměříži. To mělo významný vliv nejen na druh použitých materiálů, ale také například na to, že na fasádě bylo nutné vytvořit patinu, aby odpovídala době vzniku budovy, byla zachována její autenticita a současně nebyla dotčena její historická hodnota, která je z pohledu ústavu velmi významná a jedinečná.

Práce na budově začaly 29. května loňského roku předáním staveniště zhotoviteli a skončily 15. prosince vydáním kolaudačního souhlasu s užíváním stavby. Náklady dosáhly výše 69 milionů korun, z toho 21 milionů pokryla dotace.