Co je Jenda
Od počátku letošního roku se mohou klienti Úřadu práce ČR sami snadno a online přihlásit do evidence uchazečů o zaměstnání a vyřídit si i žádost o podporu v nezaměstnanosti. Poslouží jim k tomu klientská zóna Jenda, což je internetová aplikace vytvořená MPSV, prostřednictvím které lze zažádat o dávky sociální podpory. A proč právě Jedna? Název je odvozený od slovního spojení Jednoduše na dávky.
Pro zajímavost uveďme, že hned na Nový rok (1. 1. 2025), tj. v nepracovní den, bylo prostřednictvím této klientské zóny celkem podáno přibližně 3 000 žádostí o zprostředkování zaměstnání a o podporu v nezaměstnanosti.
Mohlo by vás zajímat
S čím pomůže
Přes klientskou zónu Jenda bylo dosud možné řešit:
- rodičovský příspěvek,
- přídavek na dítě,
- příspěvek na bydlení.
Plus nyní nově otázku zaměstnání v podobě:
- zprostředkování zaměstnání (evidence uchazečů) a
- podpory v nezaměstnanosti.
Jak s ním pracovat
Na web Jenda se přihlásíte prostřednictvím identity občana (například přes bankovní identitu nebo mobilní klíč e-governmentu. Pokud identitu nemáte, web vás přesměruje na Portál Identity občana, kde si ji můžete nově založit.
Po přihlášení do Jendy si vyberete příspěvek, o který máte zájem, a vyplníte žádost. Aplikace vám umožňuje nahrávat požadované dokumenty a také sledovat stav vaší žádosti.
Co se stane s žádostí podanou přes Jendu
Jakmile bude o dávce rozhodnuto, bude vám zaslán dokument obsahující detaily rozhodnutí. Pokud máte zřízenou datovou schránku (pro fyzické osoby), bude vám dokument doručen tímto způsobem, v opačném případě bude zaslán poštou na vámi uvedenou korespondenční adresu v žádosti. Dokument si můžete stáhnout i přímo zde v klientské zóně.
Další výhody Jendy
Kromě toho, že můžete sledovat stav vaší žádosti, můžete také hlásit změnu na již řešených žádostech. V klientské zóně uvidíte svou žádost a její stav i tehdy, pokud jste ji podali osobně na úřadě.
Nápověda a videa
Pokud si nebudete vědět s Jendou rady, najdete na webu MPSV Měním zaměstnání videa s názorným vysvětlením, jak se přihlásit do evidence uchazečů o zaměstnání a jak požádat o podporu v nezaměstnanosti. K dispozici je také asistenční služba.
Když chcete podporu co nejdříve
Jestliže máte zájem o podporu v nezaměstnanosti, je nejlepší podat žádost do 3 pracovních dnů od ukončení pracovního poměru. V tomto případě budete mít totiž nárok na přiznání podpory hned k následujícímu dni po rozvázání pracovního poměru. (Vyplácená je měsíc zpětně, tj. až další měsíc.)

