Dnes je 7. 12. 2025 a svátek má Ambrož

VIZUALIZACE: Takto bude vypadat prostor před ostravským nádražím! Slibuje přehlednost, i lepší orientaci pro cestující

OSTRAVA – Rekonstrukce a celková přeměna předprostoru ostravského hlavního nádraží vstupuje do další etapy. Město na začátku června uzavřelo smlouvu na zpracování projektové dokumentace s ateliérem. Aktuální návrh počítá se zásadní proměnou přestupního uzlu. Uskutečnila se také schůzka s veřejností, nad budoucí podobou prostoru. Jeho nová podoba bude pro cestující přehlednější a orientace v něm bude snazší. Nebude chybět ani bezbariérový přístup.

Přestupy budou bezbariérové a trasy k nástupištím kratší

V posledním listopadovém týdnu se v Městském ateliéru prostorového plánování a architektury uskutečnilo představení aktuální podoby návrhu veřejnosti. Tým projektantů v čele s architektem Olegem Hamanem pomocí vizualizací, plánů i animací nastínili, jak bude v budoucnu fungovat dopravní terminál, který má před hlavním nádražím vzniknout.

Proměna prostoru před nádražím přinese zjednodušení přestupů mezi jednotlivými druhy veřejné dopravy. „Přestupy budou bezbariérové a trasy k nástupištím kratší. Komfort cestujících se zvedne také při čekání. Pobytovou kvalitu venkovního prostranství pozvedne množství zeleně, vodní prvek nebo citlivě umístěná výtvarná díla. Celkově se prostor stane přehlednější a orientace v něm snazší,“ sdělila mluvčí ostravského magistrátu Gabriela Pokorná. Plánované podchody na nástupiště budou ústit v novém proskleném vestibulu před historickou budovou v místě dnešního zastřešení. Prostor vestibulu má působit otevřeně, mimo jiné díky velikému střešnímu světlíku přivádějícímu denní světlo. Velké liniové přístřešky pro MHD nahradí menší, zato budou přehlednější.

K vlakům povedou eskalátory

Dnešní zastřešení předprostoru nádraží, která tvarově vychází z geometrie stávající smyčky tramvaje, bude nahrazeno novým, které bude tvarově vycházet z pohybu cestujících v novém přestupním terminálu. „V rámci tohoto nového zastřešení dojde k rozšíření ploch nádraží o schodiště a eskalátory do podzemních podchodů k vlakům,“ doplnil architekt Oleg Haman.

Podle aktuálního harmonogramu má být hrubopis dokumentace hotov v roce 2026. O rok později, tedy v roce 2027, město plánuje získat stavební povolení a vyhlásit zhotovitele. „Samotná realizace přeměny by měla odstartovat v roce 2028, přičemž kompletní dokončení předprostoru by mohlo nastat již v roce 2031, doplnila náměstkyně ostravského primátora pro strategický rozvoj Lucie Baránková Vilamová. Ostrava tento projekt připravuje souběžně s modernizací železničního uzlu, kterou Správa železnic dokončí v roce 2034.  Zatímco modernizace železničního uzlu přesahuje 25 miliard korun, přestavba přednádraží by měla stát jednotky miliard korun.

Vizualizace:  ateliér  CASUA

Staňte se členy FB skupiny Život v Moravskoslezském kraji a žádná zpráva vám neunikne.
Sledujte nás na síti X, kde pro vás připravujeme plejádu pestrých zpráv.

Revue

Vánoční nákupy znamenají žně pro kyberzločince. Jaké jsou jejich nové praktiky a jak se chránit

Vánoční nákupy znamenají žně pro kyberzločince. Jaké jsou jejich nové praktiky a jak se chránit

S nadcházející sezónou předvánočních nákupů i tradičních slevových akcí se výrazně zvyšuje riziko kyberpodvodů. Zločinci svůj klasický sortiment vždy „obohatí“ o nějakou novou praktiku, aby se dostalo na co nejvíce ...
Nejodvážnější stavba starověku: Odhalte fascinující příběh o babylonské věži!

Nejodvážnější stavba starověku: Odhalte fascinující příběh o babylonské věži!

Babylonská věž patří k nejmocnějším symbolům lidské touhy dotknout se nebes – a zároveň k nejstarším varováním před vlastní pýchou. Biblický mýtus, který se stal součástí společné paměti lidstva, však ...
Amityville: Toto je skutečný příběh prokletého domu

Amityville: Toto je skutečný příběh prokletého domu

Na první pohled je to jen klidná ulice s domem, který byste čekali spíš na pohlednici než v hororu. Jenže na Ocean Avenue 112 se realita před padesáti lety zlomila ...
Rakovina slinivky je velmi závažnou diagnózou. Za určitých podmínek ji však lze úspěšně operovat

Rakovina slinivky je velmi závažnou diagnózou. Za určitých podmínek ji však lze úspěšně operovat

Rakovina slinivky břišní patří k nejzávažnějším onkologickým onemocněním. Každý rok jí v České republice onemocní více než 2 500 lidí a téměř 2 300 pacientů na ni zemře. Šance na ...
Rovnátka, korunka nebo umělý chrup. Jak je to s reklamací, když jsou s nimi problémy

Rovnátka, korunka nebo umělý chrup. Jak je to s reklamací, když jsou s nimi problémy

Pořízení rovnátek, umělého chrupu nebo třeba jen korunky či můstku nejsou zdaleka levné záležitosti. Pacient běžně zaplatí i přes 10 000 Kč, takže očekává, že výrobek mu bude dobře sloužit. ...
Rychlí šneci z listového těsta naslano i nasladko

Rychlí šneci z listového těsta naslano i nasladko

Mnohdy není na pečení čas a občas také schází potřebná fantazie. V tom případě jsou ideální volbou šneci z listového těsta. Balení tohoto těsta má v mrazničce pro strýčka Příhodu téměř každá hospodyňka. ...
Bez moderní anestezie, ale s odvahou: Jaké bylo tajemství dávných plastických operací?

Bez moderní anestezie, ale s odvahou: Jaké bylo tajemství dávných plastických operací?

Rekonstrukce nosu či ušního lalůčku není výdobytek moderní medicíny. Ve starověké Indii ji lékaři prováděli už před více než dvěma tisíci lety – a to bez narkózy, s minimem nástrojů ...
Mrazivé tajemství severu: Fjord Zapadnaja Lica – místo, kde leží stovky tun radioaktivního odpadu

Mrazivé tajemství severu: Fjord Zapadnaja Lica – místo, kde leží stovky tun radioaktivního odpadu

Na vzdáleném, mrazivém severozápadě Ruska, na poloostrově Kola, se rozkládá fjord Zapadnaja Lica – místo plné znepokojivých reliktů studené války. Tady totiž neodpočívají jen staré ponorky, ale i časované bomby: ...
Listopad na silnicích patří k nejrizikovějším. Jak předejít srážkám se zvěří a nepodléhat mýtům

Listopad na silnicích patří k nejrizikovějším. Jak předejít srážkám se zvěří a nepodléhat mýtům

Podzim, včetně listopadu, patří  k nejrizikovějším obdobím roku. V listopadu se dny výrazně zkracují. Stmívá se dříve, a to prodlužuje čas, kdy je zvěř aktivní. Zároveň se však snížuje viditelnost. ...
Technologický stres. Když moderní technologie předběhnou kapacitu člověka

Technologický stres. Když moderní technologie předběhnou kapacitu člověka

Moderní technologie nás obklopují na každém kroku. Na jedné straně nám vydatně ulehčují život, na straně druhé si vybírají svou daň. Stále více lidí se potýká s fenoménem známým jako ...