Přestupy budou bezbariérové a trasy k nástupištím kratší
V posledním listopadovém týdnu se v Městském ateliéru prostorového plánování a architektury uskutečnilo představení aktuální podoby návrhu veřejnosti. Tým projektantů v čele s architektem Olegem Hamanem pomocí vizualizací, plánů i animací nastínili, jak bude v budoucnu fungovat dopravní terminál, který má před hlavním nádražím vzniknout.
Proměna prostoru před nádražím přinese zjednodušení přestupů mezi jednotlivými druhy veřejné dopravy. „Přestupy budou bezbariérové a trasy k nástupištím kratší. Komfort cestujících se zvedne také při čekání. Pobytovou kvalitu venkovního prostranství pozvedne množství zeleně, vodní prvek nebo citlivě umístěná výtvarná díla. Celkově se prostor stane přehlednější a orientace v něm snazší,“ sdělila mluvčí ostravského magistrátu Gabriela Pokorná. Plánované podchody na nástupiště budou ústit v novém proskleném vestibulu před historickou budovou v místě dnešního zastřešení. Prostor vestibulu má působit otevřeně, mimo jiné díky velikému střešnímu světlíku přivádějícímu denní světlo. Velké liniové přístřešky pro MHD nahradí menší, zato budou přehlednější.
Mohlo by vás zajímat
K vlakům povedou eskalátory
Dnešní zastřešení předprostoru nádraží, která tvarově vychází z geometrie stávající smyčky tramvaje, bude nahrazeno novým, které bude tvarově vycházet z pohybu cestujících v novém přestupním terminálu. „V rámci tohoto nového zastřešení dojde k rozšíření ploch nádraží o schodiště a eskalátory do podzemních podchodů k vlakům,“ doplnil architekt Oleg Haman.
Podle aktuálního harmonogramu má být hrubopis dokumentace hotov v roce 2026. O rok později, tedy v roce 2027, město plánuje získat stavební povolení a vyhlásit zhotovitele. „Samotná realizace přeměny by měla odstartovat v roce 2028, přičemž kompletní dokončení předprostoru by mohlo nastat již v roce 2031, doplnila náměstkyně ostravského primátora pro strategický rozvoj Lucie Baránková Vilamová. Ostrava tento projekt připravuje souběžně s modernizací železničního uzlu, kterou Správa železnic dokončí v roce 2034. Zatímco modernizace železničního uzlu přesahuje 25 miliard korun, přestavba přednádraží by měla stát jednotky miliard korun.

Vizualizace: ateliér CASUA

