Potřebujeme více psychologů pro děti
Více psychologů, kteří by působili ve školách, by dle odborníků dětem rozhodně pomohlo. I proto se tématem zabýval i jeden z návrhů připravované novely školského zákona. Ministerstvo školství se zabývalo i návrhem na snížení kvalifikace na školního psychologa. To by v praxi znamenalo, že by již nebylo třeba vzdělání v magisterském stupni, ale dostačující by bylo získání bakalářského titulu v oboru. S tím se ale profesní organizace neztotožnily. Podle jejich zástupců by to dětem spíš ublížilo, než pomohlo, jelikož absolventi bakalářského stupně disponují v podstatě jen teoretickými znalostmi a pro praxi nejsou dostatečně vybaveni.
„Psychologové řeší náročné situace, sebevražedné tendence, sebepoškozování. V takových případech je třeba mít profesní kompetence a zároveň je potřebná i osobností zralost,“ vysvětlila v dané souvislosti Irena Smetáčková, vedoucí katedry psychologie PedF UK. V aktuálním návrhu novely školského zákona tedy možnost působit na postu školního psychologa jen s bakalářským vzděláním zahrnuta není. Dle ministerstva školství však v budoucnu další debata na toto téma není vyloučena.
Mohlo by vás zajímat
Problémů přibývá, prevence schází
To, co dříve rozhodně nebylo obvyklé, se dnes stává běžnou praxí: k psychologům dochází více dětí a řeší také závažnější témata. Mnoho dětí je již také medikováno a k psychologovi či psychiatrovi dochází pravidelně. Faktem je, že dnešní mladí lidé čelí řadě nových výzev a problémů – a jsou také vystaveni novým pokušením a závislostem a ohrožují je nové negativní vlivy. I kvůli nedostatku dětských psychologů tak rodičům nezbývá, než se s psychickými potížemi dětí začít obracet na pediatry.
Přitom se ukazuje, že řadě problémů by bylo možné předcházet účinnou prevencí. Její dopady jsou velmi dobré, což ostatně dokazují i průběžné zkušenosti specialistů i závěry výzkumů. Ačkoliv tedy zatím nebudou sníženy kvalifikační požadavky na výkon profese školního psychologa, ministerstvo školství alespoň plánuje změny v systému financování. To by mělo podpořit rozvoj školních týmů zahrnujících i školní psychology.
Co vše dělají školní psychologové?
Náplň práce školních psychologů je poměrně pestrá, soustředí se v základu na několik základních oblastí. První z nich je diagnostika, kdy je cílem např. zjišťování možných poruch učení, ale naopak i výrazného nadání, dále se zaměřují na výukové a výchovné problémy a atmosféru ve škole. Dále školní psychologové radí žákům s osobními problémy, poskytují krizovou intervenci nejen dětem, ale i pedagogům a rodičům. Do jejich náplně práce patří i kariérní poradenství a podpora spolupráce mezi třídou a učitelem. V neposlední řadě nabízí i metodickou pomoc učitelům.

