PRAHA – Výtoňský železniční most je potřeba rekonstruovat, ne zbourat! Shodují se na tom pražští zastupitelé napříč koaličními i opozičními kluby. Stojí tak ovšem proti ministerstvu dopravy, které nakonec spolu s dalšími orgány veřejné správy o tom, co bude s mostem dál, rozhodne. Necitlivý přístup k budoucnosti mostu ale může mít za následek i sankce ze strany UNESCO.
Na to, že Praze v krajním případě kvůli mostu mezi Smíchovem a Vyšehradem hrozí i vyškrtnutí ze seznamu památek UNESCO, upozornil náměstek primátora pro oblast kultury, cestovního ruchu a památkové péče Jiří Pospíšil. „Bylo by to krajně nežádoucí,“ říká Pospíšil. Podle něj se v otázce budoucnosti železničního mostu střetávají dva veřejné zájmy – ekologická a moderní železniční dopravana jedné straně a na druhé zachování kulturní a technické památky. „Cokoliv jiného, co by se namísto stávajícího mostu postavilo, přestane mít historický otisk doby, v níž vznikal. Proto jsem pro maximální možné zachování mostní konstrukce,“ říká náměstek Pospíšil.
Staňte se členy FB skupiny Život v Praze a žádná zpráva vám neunikne. Sledujte nás na Twitteru, kde pro vás připravujeme plejádu pestrých zpráv.
Cílové rozhodnutí o podobě mostu je v konečném důsledku na centrálních orgánech – Ministerstvu dopravy, Správě železnic, Ministerstvu kultury a orgánech státní památkové péče. „Praha v minulém volebním období investovala do nátěru lávek pro pěší, které má na mostě jediné ve správě, téměř 30 milionů korun z toho důvodu, že byla ubezpečována o tom, že most projde rekonstrukcí,” připomíná náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib. Pokud by tedy byl most zbourán, oněch 30 milionů korun z rozpočtu města by zmizelo v nenávratnu.
Doprava přes most nemá alternativu
Nezbytnost most modernizovat s ohledem na budoucí dopravní situaci na železniční trati i povrchové dopravy tlačí na rozhodující orgány čím dál více. Potřeba je na most nějakým způsobem doplnit třetí kolej a vybudovat novou zastávku na Výtoni, ze které by cestující snadno přestoupili na tramvaj. Odborníci také předpokládají, že plánované změny zvýší potenciál železniční dopravy pro cesty do města ze směru, který mimo železnice nemá žádnou kapacitní alternativu. Tříkolejné řešení je nutné i přes přípravu nových železničních tunelů pod Prahou. Praha nyní žádá centrální orgány, tedy Ministerstvo dopravy a Správu železnic, aby zabránily situaci dospět do stavu, kdy by musel být provoz na mostě přerušen z důvodu havarijního stavu, aniž by bylo připraveno realizovatelné náhradní řešení. Zástupci hlavního města zároveň chtějí i nadále bedlivě naslouchat závěrům technického kolokvia odborníků, o kterém jsme již psali, ale i zájmům Pražanů a dojíždějících do hlavního města, kteří využívají železniční spojení v této lokalitě.
