Nejasné financování zpomaluje start staveb
Generální ředitel ŘSD upozorňuje, že i když rozpočet fondu je schválen, je potřeba jasná deklarace, že finanční prostředky budou skutečně dostupné. Bez ní nemůže ŘSD smlouvy podepisovat, protože riziko, že stavba zůstane nepokrytá, je příliš vysoké. Dlouhé prodlevy pak fatálně prodražují projekty: smlouvy totiž počítají s valorizací nákladů v čase. Zpoždění pak dopadá např. i na klíčové úseky jako dálnice D11 mezi Jaroměří a Trutnovem, které mělo být dokončeno v roce 2028, nebo na výstavbu D35. Podobný tlak dopadá i na další části silniční sítě.
Podle stávajícího plánu se zhruba 90 procent z připravovaných 187 miliard rozpočtu fondu rozdělí mezi ŘSD a Správu železnic. Problém ale nastává u silnic II. a III. třídy spravovaných obcemi a kraji – pro příští rok není v plánu financování jejich oprav. To podle Asociace krajů povede k dalšímu zhoršení stavu regionálních komunikací.
Mohlo by vás zajímat
Prioritizace podle přínosu pro obce i tranzitní dopravu
Fond dopravní infrastruktury počítá pro ŘSD v nadcházejícím období s přibližně 11 miliardami na přípravu nových projektů, 30 miliardami pro již rozpracované stavby a dalšími 11 miliardami pro výkupy pozemků. Ministerstvo dopravy připravuje nástroj pro vyhodnocení priorit staveb: projekty mají být vybírány na základě ekonomického přínosu i dopadu tranzitní dopravy na okolní obce.
Končící ministr Kupka navrhuje, že některé projekty by mohly počkat, zatímco jiné – zásadní pro dálniční síť – budou garantované. „Směrem ke klíčovým stavbám musí být politická vůle,“ dodává. Karel Havlíček (ANO) pak za nastupující vládu uvedl, že velké projekty dostanou přednost, menší bude třeba odkládat podle finančních možností státu.
Zpoždění vysokorychlostních tratí a změna priorit
Mezi priority nové koalice patří dokončení základní dálniční sítě, nicméně projekt vysokorychlostní železnice narazil. Zástupci SPD naznačili, že by odsunuta, resp. zpožděna, mohla být výstavba vysokorychlostní železnice. A šéf Motoristů, Petr Macinka, rovnou uvedl, že celý projekt považuje za „extrémně nákladnou záležitost, která v Česku nedává smysl“. Dle představ vznikající vlády se tak nebude pokračovat např. s vysokorychlostní tratí do Hradce Králové a Vratislavi.
Realizace dálniční výstavby v číslech
ŘSD aktuálně pracuje na přibližně 188 km dálnic, dalších 76 km je ve fázi výběrových řízení a připravuje se více než 400 km nových úseků. V loňském roce Česko otevřelo rekordních 111 km dálnic, letos je plán na dalších 65 km, přičemž největší část bude uvedena do provozu těsně před koncem roku. Generální ředitel ŘSD Radek Mátl dodává, že v příštím roce je v plánu otevřít dalších 40 km.


