Práce započaly na Jihlavsku, kde už bylo opraveno 55 výtluků, a nyní pokračují na Pelhřimovsku. Následovat bude Třebíčsko, Žďársko a nakonec Havlíčkobrodsko. Pracuje se ve dvou směnách, a to přes den i v noci. Provoz je omezován jen krátkodobě a částečně, v malých úsecích.
Při práci využívají silničáři mikrovlnnou technologii, která je účinná až do teploty -5 °C. „Navíc není závislá na dodávkách teplé asfaltové směsi z obaloven, které mají v zimě sezónní odstávku dodávek, ani na méně trvanlivé studené balené asfaltové směsi. Díky novému postupu se při opravách netvoří žádné spáry, do nichž by mohla pronikat voda,“ popisuje mluvčí ŘSD Jiří Veselý s tím, že největší výtluk, který silničáři dosud opravili, měřil 110 x 60 cm.
Mohlo by vás zajímat
Fungování mikrovlnné technologie
Mikrovlnný cestář, tedy stroj pracující na principu mikrovlnného ohřevu, dokáže šetrně ohřát směs asfaltu a kameniva z níž je tvořena vozovka na technologickou teplotu 120 až 160 °C. Během tohoto procesu změkne asfaltové pojivo na hranici neporušené vozovky a výtluku, ale nedojde k jeho poškození. Následně se do opravovaného místa přidává přesně nadávkovaná nová asfaltová směs, také ohřátá mikrovlnným zářením, a vše se zhutní. Nová směs se přirozeně prolne s původní vozovkou a zacelí výtluk bez vzniku spáry a výrazné změny vlastností původního a doplňovaného povrchu.
V loňském roce otestovali silničáři opravy touto technologií v rámci Vysočiny vůbec poprvé. Sanováno bylo pětapadesát poruch vzniklých v zimním období.






