Formativní hodnocení pomáhá sledovat pokrok žáků
V Plzni se letos koná poprvé rozsáhlé školení učitelů zaměřené na formativní hodnocení, tedy hodnocení slovní, nikoli jen známkou. Cílem je motivovat děti a poskytnout jim konkrétní zpětnou vazbu o jejich pokroku.
„Ne u všech žáků je známkování vhodné. Díky slovnímu hodnocení, a to nejen na vysvědčení, ale i během celého roku, je možné lépe dítě motivovat a ohodnotit jeho pokrok. Žákovi také dává lepší informaci o tom, co se naučil a co se má ještě naučit. Hodnocení se tak bere jako nástroj učení,“ uvedla náměstkyně primátora města Plzně Lucie Kantorová.
Mohlo by vás zajímat
Do konce roku 2025 projde školením více než 200 pedagogů z devíti základních škol. Od školního roku 2027/28 bude ve všech 1. třídách možné slovní hodnocení, od 2028/29 pak i ve 2. třídách.
Kurzy probíhají přímo ve školách
Vzdělávací bloky umožní učitelům nejen teoretický vhled, ale i praktické modelování technik formativního hodnocení. „Možnost proškolení pedagogů jsme nabídli všem základním školám zapojeným do projektu MAP I OP JAK pro ORP Plzeň, nabídku využije devět škol s celkem 202 učiteli, pro každou školu je připraven kurz o délce 8×45 minut,“ doplnila manažerka projektu Hana Stýblová.
Projekt MAP I OP JAK pro ORP Plzeň funguje od května 2024 a zapojeno je 120 subjektů, včetně města Plzně, okolních obcí a mateřských, základních a uměleckých škol. Cílem je podporovat kvalitu vzdělávání a spolupráci mezi pedagogy, zřizovateli a dalšími aktéry v oblasti školství.


