V žádném českém zákoně není uvedeno, že by bylo možné vrátit vánoční či narozeninové dárky jen proto, že se nám nelíbí, a to ani když jsou v neporušeném obalu. Nicméně určité možnosti vrácení existují – a klíčovou roli hraje doklad o koupi (paragon nebo faktura). I když by teoreticky šlo postupovat bez něj, cesta bývá komplikovaná. Důležité je také, zda byl dárek pořízen v e-shopu nebo v kamenném obchodě.
Dárky z e-shopu. Pleteme si lhůty
Pokud byl dárek zakoupen přes internet, zákon dává kupujícímu 14 dní na odstoupení od smlouvy bez udání důvodu, což dnes většina online zákazníků moc dobře ví. Není tedy třeba vysvětlovat, že se jedná o vánoční dárek a proč ho nevyužijeme.
Mohlo by vás zajímat
V čem však již tápeme jsou otázky typu: Odkdy se uvedená lhůta počítá? Dokdy musíme zboží zaslat zpět a dokdy nám musí prodejce vrátit peníze?
Lhůta pro odstoupení od smlouvy končí zpravidla uplynutím 14 dnů ode dne, kdy si zboží převezmeme od dopravce. Samotné zboží pak musíme zaslat/předat podnikateli nejpozději do 14 dnů od odstoupení od smlouvy (tj. co jsme mu poslali vyrozumění, že zboží nechceme a vrátíme ho).
Prodejce nám musí vrátit všechny peníze, včetně původních nákladů na doručení, nejpozději do 14 dní od odstoupení. Může ovšem také počkat, dokud zboží nedostane nebo dokud neprokážeme, že bylo odesláno. Co se týká nákladů, má eshop povinnost uhradit nám nejlevnější způsob, který standardně nabízí. Ovšem pozor, náklady na zaslání zboží zpět si už hradíme sami.
Co v eshopech nelze vrátit
Možnost odstoupit od smlouvy u nákupů na dálku, tedy typicky e-shopu, neplatí vždy. Existují výjimky, např. u zboží, které rychle podléhá zkáze, u hygienicky baleného zboží, jehož obal byl otevřen (např. kosmetika, kontaktní čočky), nebo u některých nosičů (CD/DVD), jejichž původní zapečetěný obal byl porušen, nebo zboží, které bylo vyrobeno či urtaveno na míru (např. povlečení ozdobené potiskem naší drahé polovičky).
Dárky z klasických obchodů
U dárků zakoupených v kamenných obchodech žádná obdobná lhůta na vrácení zboží neplatí. Jedinou možností je reklamace, a to u vadného zboží.
Speciální nabídky vrácení zboží
Mnoho obchodů, ať už kamenných nebo online, nabízí nad rámec zákona možnost vrácení zboží v určené lhůtě (např. celý leden). Podmínky jsou různé: někde vrátí peníze, jinde umožní výměnu za jiné zboží. Náklady na vrácení zpravidla hradí zákazník.
Než koupíme dražší dárek, vždy se vyplatí informovat se předem, jestli daný obchod nabízí možnost zboží vyměnit či vrátit. Ušetříme tím zklamání sobě, i obdarovanému. Rovněž je vhodné pamatovat si, kam jsme založili doklad o koupi, případně ho pro jistotu rovnou i s dárkem předat obdarovanému a vysvětlit důvod.


