Dnes je 7. 12. 2025 a svátek má Ambrož

Nákup ojetého vozu. Souvislost mezi nájezdem, stočeným tachometrem a starým poškozením

Počet najetých kilometrů je jedním z hlavních ukazatelů opotřebení vozu a klíčovým prvkem pro řidiče, kteří kupují nové auto. Stav tachometru nicméně nemusí vždy ukazovat reálnou hodnotu, především pokud se jedná o starší vozidlo. Podvodníci si s čísly často hrají s vidinou vyšších zisků.

Kdy roste pravděpodobnost stočených kilometrů

V Česku trpí na stočené kilometry nejčastěji auta, která mají najeto přes 200 000 km. Téměř u 6 % aut prověřených na platformě carVertical, u kterých byly zaznamenány stočené kilometry, mělo nájezd mezi 200 000 a 250 000 km. Šance, že si koupíte auto se stočenými kilometry, je v této kategorii třikrát vyšší než u aut, která mají najeto do 50 000 km.

V kategorii vozů s nájezdem do 50 000 km se tedy jedná „jen“ o 2 % stočených tachometrů. U aut s nájezdem od 50 000 km do 150 000 km je pravděpodobnost jen nepatrně vyšší. Avšak po překročení hranice 150 000 km vyskočí šance na vůz se stočným tachometrem přes 3 % a tento trend dál úměrně stoupá s rostoucím nájezdem.

Kritická hranice nájezdu

Jakmile však tachometr překročí hranici 250 000 km, podíl aut se stočenými kilometry převýší 8 %. U aut s nájezdem mezi 300 000 a 350 000 km jde o 12 %. U prověřených aut s nájezdem vyšším než 500 000 km se procento více než zdvojnásobilo (25,5 %). Stočené kilometry mělo tedy každé čtvrté auto.

Nájezd a poškození vozu

Vyšší pravděpodobnost koupě auta se stočenými kilometry je jen jedním z mnoha rizik, kterým můžete při koupi auta s vyšším nájezdem čelit. S počtem najetých kilometrů stoupá také šance, že v minulosti došlo k poškození auta. Ve sledovaném vzorku to byly právě vozy s nájezdem 350 000 až 400 000 km, které byly v minulosti nejčastěji havarované. Jednalo se o celých 61 %. Nejnižší šance narazit na auto s nějakým poškozením je u nájezdu do 50 000 km. Činí však téměř 39 %, což není rozhodně málo.

Nejžádanější auta

Z vygenerovaných přehledů historie vozidel vyplývá, že Češi se nejčastěji zajímají o auta s nájezdem mezi 150 000 a 200 000 km. Těsně za nimi se drží auta s nájezdem mezi 100 000 a 150 000 km.  Zájem o vozy s nájezdem v rozmezí 50 000 až 100 000 km je výrazně nižší, díky jejich vyšší tržní ceně.

Všudypřítomné riziko

Přestože většina českých řidičů nepřekračuje hranici 200 000 km, kdy se riziko zakoupení auta se stočenými kilometry značně zvedá, šance, že si takové auto koupíte, rozhodně není nulová. V nejoblíbenější kategorii nájezdu,  tj. od 150 000 do 200 000 km, mělo stočené kilometry přes 3 % aut. Navíc záznam o poškození měla v této kategorii dobrá polovina aut.

Relativně dobrá volba

Z ojetých aut představují zlatý střed auta stará 3 až 5 let. Neztrácejí totiž tolik na hodnotě a nemají vysoký nájezd. Jenomže takové auto si nemůže dovolit každý, proto se řidiči zajímají o starší modely s vyšším nájezdem. Při koupi by pak měli věnovat velkou pozornost skutečnému stavu a rovněž jeho historii. Přehledy historie vozidel totiž poskytují cenný vhled do minulosti auta, včetně jeho poškození a potenciální manipulace s tachometrem. Umožňují také odhadnout nutné dodatečné náklady, které budete muset do vozu po jeho koupi ještě investovat. (Například pokud auto v minulosti prodělalo čelní náraz, zaměřte se na známky koroze nebo stopy po špatné opravě právě v čelní části vozu.) Samotné koupi by měla vždy předcházet testovací jízda a fyzická kontrola v autorizovaném servisu.

Zdroj: TZ carVertical

Staňte se členy FB skupiny Život v Jihočeském kraji a žádná zpráva vám neunikne.
Sledujte nás na síti X, kde pro vás připravujeme plejádu pestrých zpráv.

Poradna

Vánoční nákupy znamenají žně pro kyberzločince. Jaké jsou jejich nové praktiky a jak se chránit

Vánoční nákupy znamenají žně pro kyberzločince. Jaké jsou jejich nové praktiky a jak se chránit

S nadcházející sezónou předvánočních nákupů i tradičních slevových akcí se výrazně zvyšuje riziko kyberpodvodů. Zločinci svůj klasický sortiment vždy „obohatí“ o nějakou novou praktiku, aby se dostalo na co nejvíce ...
Rakovina slinivky je velmi závažnou diagnózou. Za určitých podmínek ji však lze úspěšně operovat

Rakovina slinivky je velmi závažnou diagnózou. Za určitých podmínek ji však lze úspěšně operovat

Rakovina slinivky břišní patří k nejzávažnějším onkologickým onemocněním. Každý rok jí v České republice onemocní více než 2 500 lidí a téměř 2 300 pacientů na ni zemře. Šance na ...
Rovnátka, korunka nebo umělý chrup. Jak je to s reklamací, když jsou s nimi problémy

Rovnátka, korunka nebo umělý chrup. Jak je to s reklamací, když jsou s nimi problémy

Pořízení rovnátek, umělého chrupu nebo třeba jen korunky či můstku nejsou zdaleka levné záležitosti. Pacient běžně zaplatí i přes 10 000 Kč, takže očekává, že výrobek mu bude dobře sloužit. ...
Listopad na silnicích patří k nejrizikovějším. Jak předejít srážkám se zvěří a nepodléhat mýtům

Listopad na silnicích patří k nejrizikovějším. Jak předejít srážkám se zvěří a nepodléhat mýtům

Podzim, včetně listopadu, patří  k nejrizikovějším obdobím roku. V listopadu se dny výrazně zkracují. Stmívá se dříve, a to prodlužuje čas, kdy je zvěř aktivní. Zároveň se však snížuje viditelnost. ...
Technologický stres. Když moderní technologie předběhnou kapacitu člověka

Technologický stres. Když moderní technologie předběhnou kapacitu člověka

Moderní technologie nás obklopují na každém kroku. Na jedné straně nám vydatně ulehčují život, na straně druhé si vybírají svou daň. Stále více lidí se potýká s fenoménem známým jako ...
Odhazování sněhu jako posilovna. Jak si neodrovnat tělo a ještě se protáhnout

Odhazování sněhu jako posilovna. Jak si neodrovnat tělo a ještě se protáhnout

Bohatá sněhová nadílka, která v posledních dnech napadla v některých regionech, mnohé zaskočila. Muži i ženy s nelibostí popadli lopaty a s údernou písní J. Nohavici na rtech „Večer to ...
Rodinné domy, chaty, chalupy. Jak často si správně zvát kominíka

Rodinné domy, chaty, chalupy. Jak často si správně zvát kominíka

Listopad nás obdařil prvními mrazíky, topná sezóna se už zkrátka rozjíždí naplno. Majitelé rodinných domů se na ni často poctivě připravují, jelikož jejich kamna a komíny dostávají každodenním topením pořádně ...
Když se tělo ozývá v noci. Proč nás budí srdce, hlava nebo svaly

Když se tělo ozývá v noci. Proč nás budí srdce, hlava nebo svaly

Ve dne zvládáme všechno. Pracujeme, řešíme úkoly, taháme těžké nákupy – a nic zvláštního necítíme. Ale jakmile se večer uložíme do ticha, tělo jako by se rozhodlo, že teď je ...
Zkušební doba v zaměstnání. Co se nově změnilo a na co si dát pozor

Zkušební doba v zaměstnání. Co se nově změnilo a na co si dát pozor

Letos v červnu začala platit novela zákoníku práce, která je označována jako flexinovela. Důvodem tohoto označení je snaha novely zvýšit flexibilitu – tj. pružnost pracovních vztahů tak, aby lépe vyhovovaly ...
Černá rajčata. V čem se liší od klasiky, proč jsou tmavá a jak si tuto raritu vypěstovat

Černá rajčata. V čem se liší od klasiky, proč jsou tmavá a jak si tuto raritu vypěstovat

Tmavá rajčata v našich končinách působí nezvykle. Jejich lesklý černý vzhled přitahuje zrak a vzbuzuje zvědavost. Pokud o jejich existenci nemáte tušení, možná budete pochybovat o tom, jakou zeleninu to ...