Tragická letecká nehoda na jihu z loňského roku je objasněna

PRACHATICKO – Tragická letecká nehoda z loňského roku, k níž došlo na leteckém dnu na Prachaticku, patrně otřásla nejen návštěvníky této aviatické show, ale i otřelými letci. V uplynulých dnech vydal Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod oficiální zprávu, která uvádí, co bylo pravděpodobnou příčinou pádu letadla.

K pádu letadla došlo 11. srpna 2018 krátce před třetí hodinou odpolední na leteckém dni na letišti ve Strunkovicích nad Blanicí. Policejní mluvčí Štěpánka Uhlířová nehodu tehdy popsala takto: „Při letecké ukázce se z dosud nezjištěných příčin zřítil celodřevěný dolnoplošník Beta 50 MINOR, jednalo se o historické letadlo. V troskách letadla zemřel pilot (72 let). Při nehodě nebyl nikdo jiný zraněn.“

Podle vyjádření mechanika, který letadlo připravoval a kontroloval před samotným letem, byl jeho pilot klidný. Jak uvádí zpráva: „Před kritickým letem provedl pilot s mechanikem domluvu o ručním nastartování motoru, pro udržení návyků mechanika. Pilot celou dobu působil klidně, bez viditelné nervozity nebo stresu. Nebyl z něj cítit alkohol, ruce se mu netřásly. Mechanik pomohl pilotovi se zapnutím upínacích pásů. Motor se podařilo nastartovat asi na pátý pokus (nahazování rukou). Po naskočení měl motor při poslechu pravidelný zvuk a chod.“

Poté již do jeho pádu zbývalo jen několik málo minut. Patrně nikdo v tu chvíli nepředpokládal, že by se mohlo stát něco takového. Podle očitých svědků se pilot se svým letounem dostal do přílišné blízkosti země a tragédii již nešlo zabránit.

Ve zprávě je také uveden závěr soudně-lékařské expertízy, který říká toto: „Při komplexní soudně lékařské expertíze nebyly zjištěny úrazové změny, které by nebylo možno vysvětlit mechanismem letecké nehody, ani žádné skutečnosti, které by mohly potvrdit zdravotní příčinu vyšetřované nehody, byť zdravotní stav pilota byl oslabený. Dle závěru toxikologického vyšetření nebyl pilot v průběhu letu pod vlivem alkoholu či jiných, pro let zakázaných látek (léků nebo drog).“ Z posudku tedy vyplývá, že pilotův zdravotní stav nemohl ovlivnit toto letecké neštěstí.

Počasí toho dne bylo příznivé, podle zprávy zde převládalo polojasné počasí s proměnlivou kupovitou oblačností, teploty se pohybovaly okolo 22 až 24 °C. „Na letišti a do výšky 5 000 stop se mohla projevit přechodně slabá turbulence související s čárou podružné studené fronty na severu území České republiky,“ je uvedeno ve zprávě. I to tedy mohlo přispět k pádu letadla.

Z jejích výsledků vyplývá, že pilot se nenacházel v dostatečné výšce a ani jeho rychlost těsně před pádem nebyla dostačující. „Příčinou letecké nehody letounu byl jeho pád v zatáčce na malé výšce a pravděpodobně na malé rychlosti. Spolupůsobící příčinou byl vliv přízemního větru a turbulentní prostředí,“ píše se ve zprávě.