Přestavba křižovatky Rondel má vítěznou variantu

PLZEŇ – Špatný technický stav mostů i ostatních komunikací, které je potřeba znovu postavit, to jsou hlavní, ale ne jediné důvody, proč se hledají nová řešení velké vytížené křižovatky Rondel. Vzniklo jich celkem sedm.

Najít to nejlepší si vyžádalo spolupráci celé řady odborníků, kteří návrh posuzovali z mnoha směrů. Vybraná varianta musela tedy obsahovat i doplnění zastávek pro MHD, které je v současné době nevyhovující. Je zde totiž více než jeden kilometr dlouhý úsek bez tramvajové zastávky. Zároveň se spolu s nutnou rekonstrukcí nabízí možnost vytvoření prostoru pro novou obytnou čtvrť, která zde dle územního plánu může v budoucnu vzniknout.

Všechna tato kritéria naplňuje takzvaná varianta úrovňové křižovatky, která má navíc ještě jednu velkou přednost. Její realizací dojde k přesunutí silnice z problémové zátopové oblasti, ve které se nyní nachází. Toto vybrané řešení počítá s úrovňovou komunikací se třemi dopravními pruhy v obou směrech. Některé pruhy budou sloužit pro automobily a některé z pruhů budou vyhrazeny pouze pro MHD. Tramvajová trať je v návrhu vedená středem této komunikace, od které je oddělena travnatým pásem se stromy.

Rondel-vizualizace Zdroj: plzen.eu

Dopravu by řídily tři světelné křižovatky, které zajistí její plynulost ve všech směrech. Podél komunikace jsou navrženy cyklostezky a chodníky pro pěší, které jsou od silnice i mezi sebou opět odděleny alejemi stromů. Dopravní prostupnost této varianty už byla ověřena simulací dopravního provozu, kterou provedl nezávislý zpracovatel a počítá se v ní i s navýšením dopravy či například očekávaným nárůstem počtu obyvatel. Pokud se během studie ještě nenaskytnou závažná technická úskalí a následné další technické dopravní studie nepoukáží na případné možné zásadní problémy, jeví se tato varianta jako nejschůdnější.

Všechny varianty byli představeny občanům, kteří se v následné diskuzi mohli k problematice vyslovit. Nejvíce je zajímalo, jaká bude po přestavbě křižovatky plynulost a rychlost dopravy. Mnoho dotazů se také týkalo například otázky hlučnosti v oblasti po přestavbě. Všechny připomínky občanů byly zaznamenány, aby je bylo možno co nejlépe zakomponovat v dalších dokumentacích.

Se zamýšlenými úpravami se může začít nejdříve až po dokončení výstavby západní a východní části městského okruhu. „V současné době prověřujeme, jakým způsobem máme při stavbě postupovat tak, aby byl zachován provoz jak tramvajové, tak silniční dopravy,“ vysvětlil radní Michal Vozobule.