Cesty na dovolenou se mohou změnit v peklo, se zpožděními je třeba počítat i na letišti v Praze

ČESKO – Letní období je časem prázdnin a dovolených, řada lidí tedy míří za novými zážitky, k moři a také za poznáním. Nic z toho nikdy dříve nebyl nijak zásadní problém, covidové roky ale poměrně zásadně zamíchaly kartami. Kvůli radikálnímu omezení cestování totiž letiště opustil personál, který nyní – ve chvíli, kdy lidé již cestovat opět mohou – fatálně schází. Výsledkem jsou tak rozličné stávky, výpadky ve spojích, lety zrušené nebo značně zpožděné. S tím je tedy nutné počítat předem a na situaci se připravit. Kromě toho je namístě vědět, nač má ten, jehož let se zpozdí, vlastně nárok…

Mnohahodinové fronty vinoucí se odbavovacími halami, ale i venkovním prostranstvím – to je scénář, který je nyní docela běžnou realitou na mnoha evropských letištích. S obrovskými problémy se tak potýká např. letiště v Kodani, a to kvůli stávce zaměstnanců, letiště v Lisabonu zase ruší v průměru třicet spojů denně. Nijak lepší není ani situace v Německu, na tamní letiště personální krize dopadla právě ruku v ruce se začátkem letních prázdnin. Na letišti v Hamburku je tak třeba připravit se na mnohahodinové fronty na odbavení, s nímž letištnímu personálu již pomáhají dokonce i příslušníci federální policie. V obecné rovině je pak možné říci, že nedostatek letištního personálu je nyní celosvětový problém a dle odhadů bude provoz na letištích plně obnoven (do podoby, která byla běžná před pandemií) ve stabilní podobě až napřesrok v létě.

Jak přispět k tomu, aby cestování proběhlo hladce?

Ačkoliv lidé, kteří plánují někam letět, samozřejmě nijak nemohou ovlivnit, zda let bude zrušen nebo rovnou zpožděn, minimálně mohou eliminovat různá zbytečná zdržení. V případě letů v rámci Evropy je tedy vhodné dorazit na letiště minimálně dvě a půl hodiny před odletem, v případě letů mimo kontinent je namístě přidat do rezervy ještě další půlhodinu. Stejně tak stále platí, že by si měl každý ověřit, jaké formuláře je nutné před cestou vyplnit a zda je nutné mít s sebou také doklady o absolvovaném očkování proti covidu. Ti, kdo jsou spíše cestovateli svátečními, by se měli také informovat, jaké předměty lze převážet v příručních a odbavených zavazadlech. Vedení pražského letiště pak cestujícím také doporučuje nastavit si v den odletu funkci „Hlídání letu“, díky níž se dozvědí veškeré aktuální informace.

Jaká je situace na letišti v Praze?

Problémy se samozřejmě nevyhýbají ani pražskému letišti Václava Havla, kde je nyní denně odbavováno kolem 40 tisíc cestujících. Průměrné zpoždění letů pak aktuálně činí 50 minut a zpožděny jsou tři lety ze čtyř, ovšem přibývá i letů, na jejichž start cestující čekají i několik hodin – to se zatím týká především těch směřujících do Francie, Španělska či Nizozemska, kdy platí, že největší problémy jsou na linkách přes Amsterdam, Frankfurt a Paříž. Rozhodně se ale hodí vědět, že cestující mají v řadě případů také nárok na různé kompenzace – od občerstvení přes nocleh až po finanční odškodnění . Např. pokud letadlo přistane se zpožděním větším než 3 hodiny vzniká cestujícím nárok na finanční kompenzace a jedná se o částku 250 eur v případě letu do vzdálenosti do 1 500 km, o 400 eur v případě letu ve vzdálenosti od 1 501 km do 3 500 km, a o 600 eur, směřoval-li let do destinace vzdálené více jak 3 500 km. To se pak vztahuje na všechny evropské lety, a to díky pravidlům, která stanovila Evropská unie a musí je dodržovat všichni dopravci.

Ti, kdo zamíří na pražské letiště v termínu od 10. do 15. července, by měli také vědět, že z důvodu českého předsednictví EK bude uzavřeno parkoviště před odletovou halou terminálu 2.