VIZUALIZACE: Takto bude vypadat prostor před ostravským nádražím! Slibuje přehlednost, i lepší orientaci pro cestující

Foto: Adolf Horsinka

OSTRAVA – Rekonstrukce a celková přeměna předprostoru ostravského hlavního nádraží vstupuje do další etapy. Město na začátku června uzavřelo smlouvu na zpracování projektové dokumentace s ateliérem. Aktuální návrh počítá se zásadní proměnou přestupního uzlu. Uskutečnila se také schůzka s veřejností, nad budoucí podobou prostoru. Jeho nová podoba bude pro cestující přehlednější a orientace v něm bude snazší. Nebude chybět ani bezbariérový přístup.

Přestupy budou bezbariérové a trasy k nástupištím kratší

V posledním listopadovém týdnu se v Městském ateliéru prostorového plánování a architektury uskutečnilo představení aktuální podoby návrhu veřejnosti. Tým projektantů v čele s architektem Olegem Hamanem pomocí vizualizací, plánů i animací nastínili, jak bude v budoucnu fungovat dopravní terminál, který má před hlavním nádražím vzniknout.

Proměna prostoru před nádražím přinese zjednodušení přestupů mezi jednotlivými druhy veřejné dopravy. „Přestupy budou bezbariérové a trasy k nástupištím kratší. Komfort cestujících se zvedne také při čekání. Pobytovou kvalitu venkovního prostranství pozvedne množství zeleně, vodní prvek nebo citlivě umístěná výtvarná díla. Celkově se prostor stane přehlednější a orientace v něm snazší,“ sdělila mluvčí ostravského magistrátu Gabriela Pokorná. Plánované podchody na nástupiště budou ústit v novém proskleném vestibulu před historickou budovou v místě dnešního zastřešení. Prostor vestibulu má působit otevřeně, mimo jiné díky velikému střešnímu světlíku přivádějícímu denní světlo. Velké liniové přístřešky pro MHD nahradí menší, zato budou přehlednější.

K vlakům povedou eskalátory

Staňte se členy FB skupiny Život v Moravskoslezském kraji a žádná zpráva vám neunikne. Sledujte nás síti X , kde pro vás připravujeme plejádu pestrých zpráv.

Dnešní zastřešení předprostoru nádraží, která tvarově vychází z geometrie stávající smyčky tramvaje, bude nahrazeno novým, které bude tvarově vycházet z pohybu cestujících v novém přestupním terminálu. „V rámci tohoto nového zastřešení dojde k rozšíření ploch nádraží o schodiště a eskalátory do podzemních podchodů k vlakům,“ doplnil architekt Oleg Haman.

Podle aktuálního harmonogramu má být hrubopis dokumentace hotov v roce 2026. O rok později, tedy v roce 2027, město plánuje získat stavební povolení a vyhlásit zhotovitele. „Samotná realizace přeměny by měla odstartovat v roce 2028, přičemž kompletní dokončení předprostoru by mohlo nastat již v roce 2031, doplnila náměstkyně ostravského primátora pro strategický rozvoj Lucie Baránková Vilamová. Ostrava tento projekt připravuje souběžně s modernizací železničního uzlu, kterou Správa železnic dokončí v roce 2034.  Zatímco modernizace železničního uzlu přesahuje 25 miliard korun, přestavba přednádraží by měla stát jednotky miliard korun.

Vizualizace:  ateliér  CASUA