Vlivem klesajícího množství dostupných surovin pro stavbu silnic roste snaha k opětovnému využití vhodných materiálů. Řešením je vítaný trend recyklace neboli používání znovuzískaných asfaltových směsí, které pochází z frézování starých asfaltových vrstev silnic, bourání desek dopravních či jiných ploch a také původem z neshodné nebo nadbytečné výroby. Nahromaděný materiál je dále vytříděn a rozdrcen, což dává vzniknout hodnotné surovině schválené pro opětovné použití při pokládce nového koberce. V rámci modernizace dálnice D46 u Vyškova přímo na stavbě D46 se vyfrézuje 34 tisíc tun asfaltu a zpět půjde cca 15 tisíc tun. Jedná se tedy zhruba o polovinu materiálu. Dále se na stavbě vytěží 50 tisíc tun původního cemento betonového krytu a zpět se použije rozdrcený kryt ve formě betonového recyklátu různých frakcí. Ten se využívá jak do spodních stmelených vrstev, tak do aktivních zón nově budovaných objektů dálnice D46. Zpětně se tedy využije téměř 90 % betonového recyklátu.
Znovuzískaná hmota lze využít i alternativním způsobem, například pro sypání nezpevněných krajnic komunikací či jako hutněný povrch polních a lesních cest. Důležité je zmínit i možnost recyklování betonu. Limity jsou zatím například konstrukce mostů, ale naopak nic nebrání použití jako částečné náhrady nových materiálů volitelně pro spodní stmelené vrstvy vozovek nebo jednu ze složek betonu spodní vrstvy cementobetonové dálnice. „Recyklace nikdy nenahradí nově těžené suroviny, přesto ŘSD věnuje nemalé úsilí vývoji tématiky recyklovaných matriálů a jejich možností v silničním stavitelství,“ uvedlo ŘSD na svém webu.
Mohlo by vás zajímat



