Přísnější postihy přímo na silnici
Policie má od loňska možnost odebrat řidičský průkaz hříšníkovi hned na místě. Do dnešního dne využila tuto možnost v 1481 případech. Konkrétní postihy za překročení nejvyšší povolené rychlosti se pak liší dle závažnosti. Nejmírnější je postih při překročení rychlosti o 10 km/hod.. To lze řešit i domluvou nebo nízkou pokutou do 5 000 Kč ve správním procesu. Překročení rychlosti o 30–40 km/h již znamená pokutu 2 500 až 3 500 korun a čtyři trestné body. A pokud ale řidič přesáhne rychlostní limit o 40 km/h v obci nebo o 50 km/h mimo ni, hrozí mu nejtvrdší postih – odebrání řidičského průkazu, potažmo zákaz řízení. V případě, že vysoká rychlost způsobí nehodu, může jít už o trestný čin.
Nejvíce přestupků mimo obce
Statistiky ukazují, že i když v obcích přestupků ubývá, mimo ně se naopak situace zhoršuje. Podle policie je to dáno i tím, že na vesnických či okresních silnicích chybí systematické kontroly a řidiči mají pocit, že „je nikdo nehlídá“.
Mohlo by vás zajímat
Policie letos věnovala kontrolám rychlosti mimo obce více hodin a zaznamenala stovky dalších přestupků. Mimo obce je totiž měřičů minimum, a tak v těchto oblastech dochází k nejvážnějším nehodám. Ročně policisté vyberou jen na pokutách za rychlost kolem 200 milionů korun.
Radary zpomalují provoz, ale ne všude
Zklidnění dopravy v obcích je viditelné tam, kde radnice investovaly do radarů nebo úsekových měření. „Úsekové měření, které může být dlouhé i několik kilometrů, opravdu zpomaluje provoz,“ potvrzuje policie. Než ale starostové zařízení nainstalují, potřebují právě souhlas policie. Podle zákona nemůže být radar „na každém rohu“ a pro jejich umisťování jsou určeny jasné mantinely. Smysl mají radary především v blízkosti škol, přechodů nebo jiných rizikových míst.
V některých městech se uplatňují i nárazové kontroly. Strážníci stojí u silnice s kamerami a řidiči jsou na měření dopředu upozorněni. Cílem je spíše prevence než represivní postih.
Budoucnost: více technologií a vyšší prevence
Ministerstvo dopravy i policie plánují další rozšiřování moderních technologií. Do budoucna by měla přibývat úseková měření, která prokazatelně fungují. Zároveň se diskutuje i o možnosti vyššího využití chytrých kamer napojených na centrální databáze, což má zefektivnit proces pokutování.
Podle dopravních expertů ale bude důležitá i změna přístupu řidičů. Pokuty samy o sobě totiž nestačí. Nezbytná je kombinace výchovy, prevence a cílených kontrol.


