Jezy vytvářejí silné spodní proudy a vodní válce. Člověka nebo loď mohou snadno uvěznit, proto je záchrana z jezu nebezpečná a také náročná. Podle situace se používají různé způsoby záchrany, ale je vždycky důležité minimalizovat riziko pro zachraňující osoby. Způsoby záchrany jsou například pomocí upoutaného zachránce, házecího pytlíku nebo upoutaného plavidla, což je tyrolský traverz, pavouk nebo také pomocí vrtulníku. „Záchrana z jezu pomocí upoutaného plavidla „pavouk“, tak na tuto metodu jsou potřeba čtyři lana, která se připevní do určených bodů na obou bocích plavidla. Připevnění lan si lze představit jako písmeno X, přičemž uprostřed písmene je umístěno plavidlo. Na břehu jsou čtyři hasiči, kteří ovládají lana pomocí předem domluvených signálů. Signály dává záchranář ve člunu. Povolováním a dotahováním lan se plavidlo pohybuje v potřebném směru,“ objasnil Libor Kolář z Hasičské stanice Svitavy.
Při ovládání plavidla systémem Guide tvoří posádku tři hasiči. Guide „kormidelník“ plavidlo řídí a vydává povely posádce vpřed, vzad a stop. Záchrana na tekoucí vodě je vždy rizikovou činností a klade vysoké nároky na schopnosti a předchozí výcvik hasičů.
Mohlo by vás zajímat



