Přeplněné příměstské linky i spoje z Prahy
Řada příměstských vlaků jezdí ve špičce na hraně kapacity. Bez místenky si dle zkušeností cestujících ani nelze sednout, a to i v případě spojů, které jezdí v poměrně častých, 15minutových intervalech. Na některé úseky se už více vlaků nevejde – úzkým hrdlem je například přístup do Prahy, kde se kumuluje jak městská, tak příměstská a dálková doprava.
Přeplnění se však netýká jen příměstských tratí. Stejná situace panuje i na dálkových linkách vedoucích z metropole, kde poptávka dlouhodobě převyšuje nabídku. Jen České dráhy podle nového jízdního řádu vypraví až 6,5 tisíce spojů denně.
Mohlo by vás zajímat
Cestování zdraží. Přibude evropských destinací
Spolu s novým jízdním řádem dojde také ke změnám v cenách. Jízdenky podraží zhruba o inflaci. Cena cesty do 25 kilometrů vzroste na 68 korun, tedy o dvě koruny více než dosud. Pro menší skupiny do pěti osob bude od ledna do března k dispozici nová čtvrtinová sleva, ovšem výhradně při nákupu jízdenky online.
Nabídka cest do zahraničí se rozšíří – nově se bude jezdit do rakouského Villachu, od května přibude spojení do Kodaně a častěji pojedou vlaky do Hamburku. Posílení hlásí i soukromí dopravci: RegioJet zavádí linku z Prahy do Varšavy, Leo Express oznámil více spojů do Krakova.
Kapacitní strop i tarifní paradoxy
Moderní soupravy, jimiž dopravci ozdravují svůj vozový park, sice přinášejí vyšší komfort, ale problémem zůstává přetížená infrastruktura, která brání dalšímu zahuštění provozu. Středočeský kraj i dopravci upozorňují, že bez stavebních úprav – včetně zdvoukolejnění některých úseků nebo zvýšení kapacity pražského železničního uzlu – se situace nezlepší.
Nespokojenost vyvolávají také ceny. V některých případech je kratší cesta s Českými drahami dražší než delší, což dopravce vysvětluje tzv. vázanou jízdenkou. Ta má být výhodnější při cestě konkrétním vlakem, avšak do některých stanic ani zakoupit nelze. Cenové rozdíly tak mohou činit i desítky korun.
Přínosy i omezení
Přestože nový jízdní řád přináší rychlejší a častější spojení do zahraničí a modernizované vlaky, příměstské tratě zůstávají nejslabším článkem systému. Bez zásadních investic do kolejí se ani s novými soupravami nepodaří omezit zpoždění a přetížení, které denně komplikuje cestování desetitisícům lidí.


