Generální ředitel ŘSD Radek Mátl slibuje, že pauza bude jen krátká o Vánocích. „Žádná zimní přestávka nebude. Dáme stavařům volno během vánočních svátků, ale to bude víceméně jediný okamžik, kdy se nebude stavět. Jinak ale budeme na stavbách pokračovat celou zimu a věřím, že počasí nám to umožní. Potřebujeme stavět, potřebujeme, aby stavby nestály,“ říká Radek Mátl.
Připomíná, že se stavělo i v listopadu, kdy napadl sníh, a práce se nezastavily ani na severu Čech. Podle něj platí, že „a pojedou třeba i na severu, kde stavíme dálnici D11, sníh je tam běžnou záležitostí, a i tam bude stavba pokračovat celou zimu. Stavíme i v těchto klimatických podmínkách, abychom zrychlili harmonogramy a stavby byly co nejrychleji hotové,“ dodává.
Mohlo by vás zajímat
Co jde dělat v zimě a co opravdu nejde
Dříve platilo, že v prosinci se práce balily a znovu se rozjížděly až na jaře. Dnes je situace jiná – ne všechno ale technologie dovolí. „Jsou samozřejmě práce, které v zimě nelze provádět, zejména pokládka konstrukčních vrstev asfaltových vozovek. Ale veškeré zemní práce, zakládání i betonáže – protože teploty se často pohybují kolem nuly nebo nad nulou – to všechno se provádět dá. A stavaři si kolikrát dělají i technická opatření jako zateplené stany, aby mohli pokračovat,“ vysvětluje Radek Mátl.
Takový postup už letos motoristé viděli například na D1 v Brně, kde se most stavěl i v zimě, izolace i betonáže probíhaly právě pod zateplenými stany. Stejný režim má čekat i most Šmejkalka na 24. kilometru D1, kde probíhá zásadní rekonstrukce za plného provozu. „Budeme dělat opatření, aby vznikla nová nosná konstrukce a příští rok jsme na ni mohli přehodit provoz,“ říká Mátl. Oprava Šmejkalky má skončit v polovině roku 2027.
Pražský okruh a další dálnice bez zimní pauzy
Naplno se má pracovat i na novém úseku Pražského okruhu mezi Běchovicemi a dálnicí D1. U této stavby jsou termíny napjaté, a proto se ani tady nepočítá se zimním klidem. „Přes zimu se bude pokračovat naplno. Budou se zakládat mosty, počasí umožňuje i betonáže, zejména zde, v blízkosti Prahy. Už na konci května musí být stavebně hotová část tunelu v blízkosti železnice mezi Kolovraty a městem Říčany. Přes celou zimu se budou provádět práce na tunelu a stavba se vůbec nezastaví,“ popisuje Radek Mátl.
Stavět se bude i na třech úsecích D7, na všech 17 kilometrech, dále na D35 a na čtyřech částech D6 v délce 27 kilometrů. Práce jsou dobře vidět zejména na I/6, která vede těsně kolem staveniště D6. T
o s sebou ale nese i stinné stránky. „To, že je v to v blízkosti staveniště, nás bohužel i trošku trápí, kvůli znečištění komunikací. S tím máme největší problémy právě v zimním období: kvůli tomu, jak je vlhko, se komunikace znečišťují, a je to velmi nepříjemné. Hledáme neustále řešení, abychom ten negativní dopad na provoz snížili,“ říká Mátl s tím, že někteří řidiči mu píší i kvůli špinavým autům z okolí stavby.
ŘSD zároveň počítá s okamžitým zahájením staveb D11 Jaroměř – Trutnov a D35 Úlibice – Hořice, jakmile bude definitivně jasno o rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2026. Podle Radka Mátla to zřejmě nebude hned na začátku ledna, reálný termín startu staveb odhaduje na jaro příštího roku.
Velké opravy si počkají na jaro
Zatímco nové dálnice a mosty budou růst i v mrazu, jedno zůstává stejné jako dřív: velké opravy silnic musejí přes zimu stát. Jednak kvůli zimní údržbě, jednak proto, že obalovny přes chladné měsíce nefungují. „V zimě se nedá pokládat asfaltová vozovka. Zásadní rekonstrukce jsou proto přes zimu pozastavené a začnou až na jaře s lepším počasím,“ říká Radek Mátl.
Řidiči se tak v zimě musí smířit s tím, že vedle sněhu a posypu potkají na dálnicích i rozestavěné mosty, tunely a velké zemní práce. Cílem ŘSD je ale podle vedení jediné, aby plánované stavby byly hotové co nejrychleji a podobná omezení netrvala zbytečně dlouho.


