Vyšehradský most: zbourat nebo rozšířit? Sejde se kolokvium odborníků.

S touto podobou mostu počítá Správa železnic. / Zdroj: Správa železnic

PRAHA – Diskuse o budoucnosti Vyšehradského železničního mostu hýbou nejen světem sociálních sítí. Památka spojující Smíchov s pravým břehem Vltavy, typická svými obloukovými nosníky, je ve špatném technickém stavu. Pro město je navíc zásadní, aby po ní vedly tři koleje namísto stávajících dvou, a aby vlaky mohly stavět i v nové zastávce Výtoň. Jaké jsou možnosti řešení situace?

K rozhodování o tom, co s mostem bude dále, bude podle ministra dopravy Martina Kupky nutné ustanovit mezinárodní technické kolokvium odborníků z oblasti mostařství i památkové péče. O návrh jmen těchto odborníků se minulý týden postaral náměstek primátora Adam Scheinherr. Kolokvium se bude zabývat třemi návrhy, jak most opravit. Nejradikálnější z variant počítá s postavením tříkolejné novodobé napodobeniny mostu. Původní most by se tedy musel zbourat a nový by byl konstruován za použití nejmodernějších technologií, nebyl by tedy nýtovaný, ale svařovaný. S touto verzí už pracuje Správa železnic. Výhodou je částečné zachování provozu mostu během stavby, nevýhodou pak to, že podle předpokládaného harmonogramu by se se stavbou mělo začít až v roce 2026. Tedy nejpozději z možných alternativ.

Staňte se členy FB skupiny Život v Praze a žádná zpráva vám neunikne. Sledujte nás na Twitteru, kde pro vás připravujeme plejádu pestrých zpráv.

Hlavní město Praha naopak zastává myšlenku, že je možné most rekonstruovat i bez bourání. „Nutná by byla výměna mostovky, zachovali bychom nýtované oblouky, u kterých bychom vyměnili pouze nejvíce poškozené prvky,“ vysvětluje Adam Scheinherr. Třetí kolej by v takovém případě vedla po samostatně postaveném mostě, vybudovaném ze severní strany mostu stávajícího.

Poslední z variant uvádí, že je možné most rozšířit díky sloupům, přidruženým ke stávajícím pilířům. Oblouky mostu by dostaly novou konstrukci. Ta by byla stejně vysoká jako u původních. Všechny varianty možností rekonstrukce mostu si můžete prohlédnout na webu Magistrátu hlavního města Prahy.

Železniční most pod Vyšehradem je součástí Pražské památkové rezervace od roku 1971, jako součást památky Světového dědictví UNESCO je od roku 1992 a samostatně má památkovou ochranu od roku 2004. Hlavní město v letech 2018 až 2019 nechalo zrekonstruovat v souladu s památkovou ochranou na železničním mostě obě lávky pro pěší za 30 milionů korun.