Jak data ukazují, lidé se rozhodli i nadále šetřit. Omezili veškeré své zbytné výdaje, takže lze shrnout, že nejhůře se dařilo obchodníkům s nepotravinářským zbožím. Stále se tedy nedaří prodejcům elektroniky, kosmetiky, oblečení apod. Mírný vzestup naopak zaznamenali prodejci aut a obchodníci s pohonnými hmotami. Ekonomové jsou tímto vývojem sami překvapeni, počítali totiž alespoň s mírným nárůstem v celém segmentu maloobchodu, a to i proto, že se situace domácností mírně zlepšila a došlo také k růstu nominálních mezd.
Proč lidé nenakupují?
Odpověď se samozřejmě nabízí – marže obchodníků jsou dnes hojně diskutovaným tématem. Ale jak ekonomové upozorňují, nic není tak černobílé. „Stojí za tím kombinace více faktorů. Nominální mzdy poměrně rychle rostou, ale když vezmeme v úvahu vývoj spotřebitelských cen, ten růst nominálních mezd předčil. Takže když srovnáme tržby v předpandemickém období, jsou nižší o přibližně šest procent. Mzdy pak klesly v podobném rozsahu. Pokles spotřebitelských výdajů jde tak ruku v ruce s poklesem kupní síly domácností,“ vysvětlil tedy pro Českou televizi ekonom Martin Gürtler.
Mohlo by vás zajímat
Kdy se situace „zlomí“?
Na jednu stranu jsou „spořivé domácnosti“ vlastně dobrou zprávou, méně peněz v oběhu totiž znamená snižování inflace. Faktem ale je, že pro další měsíce již ekonomové predikují zlom ve spotřebitelských výdajích. „Lidé pozvolna začínají také důvěřovat ekonomice. Trh s energiemi se stabilizoval. Během letošního roku by měl zrychlovat i růst nominálních mezd. Nakonec by tedy domácnosti měly v příštích měsících více utrácet,“ shrnul Gürtler. Dle jeho slov je navíc třeba brát v potaz fakt, že domácnosti nyní disponují poměrně velkým objemem peněz, které si naspořily v době pandemie. Přesto bude ale oživení trhu velmi pozvolné a za celý letošní rok čeká českou ekonomiku jen poměrně slabý růst.
Dle Gürtlera se ale již tuzemská ekonomika dostala z technické recese a podle důležitých indikátorů má nastartováno k tomu, aby došlo k jejímu oživení. „Inflace bude nadále klesat, ale důležitý je vývoj jádrových cen, které jsou silně navázány na poptávku, a k poklesu jádrových cen nedochází,“ uzavřel.
Přesto obchodníci samozřejmě doufají, že přilákají zákazníky zpět.


