Deset vodíkových autobusů vyjede na linky v okolí Mníšku pod Brdy podle plánu už v prosinci 2024!

STŘEDOČESKÝ KRAJ – Na území Středočeského kraje už jezdí elektrobusové linky například v Kutné Hoře nebo Kladně. Přišel už ale čas i na vodíkový pohon?

„Dekarbonizace jako pevná součást evropského Green Dealu se týká i dopravy. Proto je vodík určitě jednou z perspektivních cest,“ uvedla hejtmanka Středočeského kraje Petra Pecková. Jako nejlidnatější kraj České republiky chtějí jít v této oblasti příkladem.

Pilotní projekt z dotací EU

Středočeský kraj nyní udělal první krok k rozvoji vodíkové dopravy. Podepsání memoranda odstartovalo pilotní projekt provozu 10 vodíkových autobusů, který má šanci na podporu z evropských dotačních titulů. Signatáři jsou Středočeský kraj, ČEZ, Integrovaná doprava Středočeského kraje a Martin Uher Bus.

Testy v Mníšku pod Brdy

Deset vodíkových autobusů vyjede na pravidelné linky v okolí středočeského Mníšku pod Brdy v prosinci 2024. „Ve členitém terénu v okolí Mníšku pod Brdy si budeme moci otestovat jízdní vlastnosti vodíkových busů i spolehlivost v reálném provozu,“ věří jednatel dopravní společnosti Martin Uher Bus.

Role ČEZ

Roční spotřeba vodíku se předpokládá ve výši 45 tun. Pro jeho výrobu vybuduje ČEZ plnící stanici, elektrolyzér o příkonu 400 kW a dvojici zásobníků na vodík o celkovém objemu 190 m3. „K  výrobě vodíku využijeme jednu z našich vodních elektráren,“ uvedl místopředseda představenstva ČEZ Pavel Cyrani.

Plány EU a ČR

Vodík se považuje za palivo budoucnosti. Vodíková strategie EU počítá s výrobou 10 milionů tun ročně v roce 2030. Předpokládá se, že hlavní uplatnění obnovitelného vodíku bude v těžko elektrifikovatelných úsecích průmyslu a také v nákladní, dálkové a regionální hromadné dopravě. Podle Vodíkové strategie ČR, kterou loni schválila vláda, by cena jízdy na nízkouhlíkový vodík v autech mohla do roku 2027 klesnout na úroveň použití motorové nafty.

Podpis memoranda. Foto: SCK