Na výstavě dobových plakátů Škodovky najdete i rarity

ČESKÉ BUDĚJOVICE – Reklama, propagace a grafika. Nemine dne, kdy byste na některé z těchto slov nenarazili, že? My vám ale dnes nabízíme nahlédnutí to historie těchto fenoménů. Jak šel čas s reklamou na automobily Škoda, uvidíte na výstavě Škoda – automobily na plakátech a v prospektech.

Na to, aby vás zaujaly zajímavé formáty, způsoby vizualizace, atraktivní motivy a kreativita tvůrců, nemusíte být příznivcem značky Škoda. Úplně stačí, když budete milovníkem automobilové historie stejně jako autor výstavy. Jak se k tomu sběratel Martin Kupec vůbec dostal? „Začalo to nevinně přibližně před jedenácti lety. Vůbec prvním plakátem byla Škoda 100. Mělo jít o vzpomínku na dětství, neboť jsme tento vůz měli doma,“ vzpomíná s nostalgií. Jak šel tedy se Škodovkou čas? Poválečná doba až zhruba do konce padesátých byla v tištěné reklamě převážně ve znamení kreslených a kolorovaných motivů. Za nejvýraznějšího kreslíře vozů Škoda platil tenkrát výtvarník a designér František Kardaus. Šedesátá léta přinesla celkové společenské i politické uvolnění, na což Škodovka reagovala ateliérovými snímky vozů Škoda 1000 MB. Právě tehdy vznikly snímky z pařížských ulic pořízené při světové premiéře tohoto typu v roce 1964. Sedmdesátá a osmdesátá léta zase reagovala na módní trendy.

Chcete vidět plakáty, které jsou už dnes nesehnatelné? Zajímá vás vývoj reklamy vozů Škoda po listopadu 1989? Přijďte se podívat do Jihočeského muzea v Českých Budějovicích. Výstava Škoda – automobily na plakátech a v prospektech (1945-2022) začíná 3. února.