Nová vláda omezí slevy na jízdném, pro státní rozpočet jsou neudržitelné

ČESKO – To, že je stávající model slev na jízdném, jež jsou poskytovány seniorům a studentům, neudržitelný, a to i vzhledem ke schodku státního rozpočtu, bylo jasné již v létě. Slevy poskytované ve výši 75 % zavedla Babišova vláda, která jejich zrušení nyní kritizuje. V jaké výši tedy budou brzy slevy poskytovány, v jakých dopravních prostředcích a také komu?

Ačkoliv se i z vládních řad ozývaly hlasy, že by bylo namístě celý systém slev zrušit úplně (a to s argumentem, že dotované jízdné si Česká republika v aktuální situaci nemůže dovolit) a ministr dopravy Martin Kupka se netajil tím, že chce celou záležitost vyřešit co nejdříve, nakonec padlo rozhodnutí, že slevy budou pouze omezeny. „Musíme se chovat odpovědně k těm, co hromadnou dopravu využívají, ale také státnímu rozpočtu. Sleva na dluh je něco, co snad ani ekonomické učebnice neznají,“ vysvětlil Kupka ještě před počátkem jednání. Jeho výsledkem je pak schválení návrhu, že mladých lidem (studentům) a seniorům ve věku nad 65 let bude poskytována sleva na dopravu ve výši 50 % namísto slevy 75%. „Slevy zůstanou zachovány ve výši 50 %. Hledali jsme řešení, které by přineslo nezbytnou úsporu z hlediska budoucího zadlužování státu,“ vysvětlil Kupka.

Slevu na jízdné zavedla Babišova vláda v září 2018 a doposud si z rozpočtu ukrojila 15 miliard korun. Jen loni pak stát vyplatil za slevy skoro 4 miliardy korun, přitom během první poloviny roku cestování poměrně výrazně omezovala pandemická opatření. Nejvíce peněz pak inkriminované skupiny projezdily v roce 2019, kdy ještě nebyla stanovena horní hranice slev pro dopravce. To se změnilo v roce 2020, kdy již byla jasně určena maximální výše možných poskytovaných slev. Ruku v ruce se snížením poskytovaných slevy pak logicky klesnou také tato maxima, a to na všech tratích. Členové někdejšího Babišova kabinetu pak rozhodnutí nové vlády kritizují. „Je to nesprávná cesta, měli by to nechat na 75 %, omezením na 50 % stát nic moc neušetří a stíží se pozice zranitelných skupin,“ uvedl např. Karel Havlíček, který mj. zastával funkci ministra dopravy. Naopak dle slov nynějšího ministra práce a sociálních věcí, Mariana Jurečky, bylo při schvalování úpravy vzato v potaz, aby stále podporovala a zohledňovala sociálně ohrožené skupiny.

Jak bude fungovat nový systém slev?

Nový systém slev má začít platit za tři měsíce, resp. od 1. dubna 2022, a v letošním rozpočtu jsou právě na slevy vyčleněny (ještě předchozí vládou) 2,5 miliardy korun. Dle stávajícího ministerstva dopravy však lze předpokládat, že peněz bude potřeba výrazně více, a to až 4 miliardy – a to v případě, pokud lidé začnou znovu cestovat v obdobné míře jako v obdobích před pandemií, která samozřejmě cestování utlumila.

Slevy na dopravu ve výši 50 % budou i nadále platné na vnitrostátních dálkových i regionálních autobusových a železničních linkách, v integrovaných dopravních systémem a MHD, která jezdí za hranice města. Ve vlacích pak slevy bude možné uplatňovat jen ve vozech 2. třídy. Nově slevy ale bude moci využít více lidí, ke stávajícím zvýhodněným skupinám totiž přibudou invalidní důchodci s 3. stupněm invalidity. „Nemohli jsme ignorovat, že existují stále skupiny lidí, kteří jezdí za plné jízdné, ačkoliv jsou invalidní. Nemají průkaz ZTP, na jehož základě je sleva poskytována,“ vysvětlil pak ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš.