Jde o vozy, které už jezdily v Německu a splňují požadavky na provoz na neelektrifikovaných nebo méně frekventovaných tratích. V příštích letech mají RegioSpider nahradit staré nepohodlné vlaky na prakticky všech provozovaných regionálních tratí ve Středočeském kraji.
„Na začátku září kraj uzavřel kupní smlouvu 16 motorových vozů RegioShuttle RS 1 u zahraniční společnosti Heros. Další vozy až do plánovaného počtu 34 kusů jsme již dílem koupili a dílem jejich nákup nyní připravujeme,“ uvedl Petr Borecký, radní Středočeského kraje pro oblast veřejné dopravy.
Mohlo by vás zajímat
Více pohodlí
Vozy nabízejí klimatizovaný interiér, bezbariérový nástup, palubní Wi-Fi síť nebo elektrické zásuvky 230 V pro dobíjení cestovní elektroniky. Díky řešení s dvounápravovými podvozky mají klidnější a měkčí jízdu než starší motorové vozy řady 809/810 nebo jednotky RegioNova.
Kompletní obnova
Před uvedením do provozu projdou kompletní obnovou, dostanou nová bezbariérová WC, palubní Wi-Fi síť, elektrické zásuvky 230 V a USB porty pro dobíjení cestovní elekroniky a další vybavení nezbytné pro provoz v České republice. Část prací zajistí dodavatel vozů a část předpokládáme provést u naší dceřiné firma DPOV,“ informoval Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu.
České dráhy nazvaly tento typ vozů jako RegioSpider proto, že zdolávají snadno také nejstrmější železnici u nás z Tanvaldu do Kořenova.
Kdy a kde?
Vozy mají zamířit do provozu na středočeských tratích už od druhé poloviny příštího roku. První z nich na spoje kolem Benešova u Prahy, kde nahradí například motoráky řady 810 a 809. Od roku 2025 se uvedou postupně do provozu na tratích na Mladoboleslavsku, Nymbursku a Kolínsku.
Ve finále
V cílovém stavu se předpokládá nasazení motorových vozů RegioSpider na tratě Benešov u Prahy – Vlašim, Benešov u Prahy – Olbramovice – Sedlčany, Olbramovice – Tábor a dále na tratích Kutná Hora – Zruč nad Sázavou, Pečky – Kouřim, Nymburk – Poříčany, Nymburk – Jičín, Nymburk – Mladá Boleslav – Turnov a Mladá Boleslav – Libuň. Obslouží také některé spoje na tratích z Mladé Boleslavi do Všetat a Mělníka nebo z Kolína do Nymburka a Kutné Hory.
Technické informace
Motorové vozy RegioShuttle RS 1 vyráběla společnosti ADtranz, později Stadler Rail, v letech 1996 až 2013. Na vývoji se podílela i pražská společnost VUKV. Vyrobilo se zhruba 500 vozů pro provoz v Německu a v Česku. Vozy s délkou zhruba 25 metrů a hmotností 43 tun pohánějí dva motory, každý podle provedení s výkonem od 257 do 265 kW. To je více než dvojnásobek oproti jednotkám RegioNova. Navíc poháněny jsou všechny čtyři nápravy. Maximální rychlost vozů je 120 km/h a počet míst k sezení se pohybuje kolem 70 sedadel. Podstatná část podlahy vozu včetně nástupních prostorů (65 %) je v nízkopodlažním provedení v úrovni moderních nástupišť. Vozidla jsou také připravena na osazení zařízení ETCS.
První vozy se zařadily do provozu v roce 2011. Díky nákupu dalších vozů již dříve používaných v Německu se postupně rozroste počet RegioSpiderů na více než stovku vozidel. Nahradí především motorové jednotky řady 814 a motorové vozy 810/809.


