Horácké divadlo Jihlava představuje další premiéru Československé sezóny: Žebráckou operu

JIHLAVA – Jediná profesionální divadelní scéna na Vysočině uvede v sobotu 23. března premiéru Žebrácké opery Václava Havla v režii Michala Langa. Jde o první Havlovu hru, kterou Horácké divadlo Jihlava zařadilo do svého repertoáru.

Žebrácká opera je šestou premiérou 79. divadelní sezóny, která se nese v československém duchu a poukazuje na století od vzniku ČSR.

Dějovou linií nejen původní hry se ve vzájemných léčkách, intrikách a milostných dobrodružstvích provlékají pestré figury londýnského podsvětí v čele s legendárním Macheathem (lépe známým jako Mackie Messer), které, coby opak tehdejšího dobového divadelního zvyku, mluví jazykem ulice. Ovšem Václav Havel uchopuje právě jazyk těchto takzvaných hrdinů způsobem sobě vlastním a v duchu vrcholné komiky nechává tyto postavy hovořit květnatou až intelektuální češtinou. Jazyk ovšem nenechává prokvétat do až absurdních gradací samoúčelně a jen tak, ale za celkovou stavbou tohoto dramatu je zevrubná a veskrze promyšlená slovní a myšlenková stavba, která – ačkoliv nemá podpůrnou hudební partituru – drží díky vrcholné práci s jazykem onen zpěvný až operní ráz, jenž diváka zasahuje svou hravostí – tím Havel uctí operní předobraz Johna Gaye.

„I když byla hra napsána za probíhající normalizace roku 1972, vymanila se svým vhledem a nadčasovostí nejen době a režimu a opět mě oslovila svou současností,“ okomentoval režisér Michal Lang.

Věhlasný scénograf Jan Dušek, který je mimo jiné celoživotně spjat s režisérem Andrejem Krobem, jenž byl prvním inscenátorem Havlovy Žebrácké opery, vytvořil pro Horácké divadlo působivou a variabilní scénografii. Ta se ve své eleganci a funkčnosti stejně jako text vymaňuje dobovému sevření. Jan Dušek k této práci dodává: „Po revoluci všichni říkali, že je hra svázaná se starým režimem a teď není o čem to hrát. Ale postupně se ukázalo, představení od představení, ať se to dělalo kdekoliv, že navzdory dobovým reáliím je humanistický přesah hry současný. To jak jsme, a nikdy jsme nepřestali být, manipulováni.“

Foto: Igor Stančík, Horácké divadlo Jihlava